Europa och Asien i topp när världens storstäder rankas utifrån hur bra deras mobilitet är. Sverige hyllas, men det är Hongkong som dominerar inom de flesta kategorier.
I en ny rapport som managementkonsulten Oliver Wyman tagit fram tillsammans med Institute of Transportation Studies vid University of California, Berkeley, har man rankat 60 storstäder utifrån en mängd olika olika faktorer såsom hur väl utbyggda städernas offentliga och privata mobilitetsnätverk är och hur de tagit till sig ny teknik.
Men först till mobilitetens ryggrad: kollektivtrafiken. Här hamnar Hongkong i topp följd av Zürich, Stockholm, Singapore och Helsingfors. Till grund till rankningen ligger faktorer som närhet, pris och hastighet för att nämna några.
Enligt Andreas Nienhaus, partner på Oliver Wyman, har städer som Hongkong lyft sin kollektivtrafik genom att göra det mindre attraktivt att använda individuell mobilitet.
”De har antingen stora gröna zoner eller stora bilfria zoner, eller har helt enkelt gjort det väldigt dyrt att köra med privata fordon i städerna. Och det hjälper”, säger han till Bloombergs Citylab.
Allra sämst när det kommer till kollektivtrafik är städer i Mellanöstern och Afrika, där Johannesburg, Riyadh, Nairobi och Jeddah placerar sig i botten.
När det kommer till hållbarhet placerar sig Oslo, Helsingfors och Stockholm i topp. I likhet med Hongkong har Oslo områden där bilar inte tillåts, och den norska huvudstaden har också satsat stort på att bygga ut laddmöjligheter.
Källa:DI.SE