fredag 20 sep, 2024

Hårda krav på SAS från nordiska grannarna – svenskt besked på väg

Dela

Foto:sas

Våra nordiska grannländer har kavlat upp ärmarna mot SAS och ställer nu hårda krav på bolaget för uteblivna återbetalningar. 

I Sverige börjar den pågående KO-utredningen bli färdig, och inte heller den svenska myndigheten utesluter rättsliga åtgärder mot flygbolaget.

Hundratusentals passagerare väntar fortfarande på att SAS SAS -3% ska betala tillbaka pengarna för inställda resor.

Enligt EU-förordningar har kunder rätt till att få pengarna tillbaka inom sju dagar om en flygning ställs in, men under coronapandemin har det snarare handlat om månader än om dagar innan pengarna har varit tillbaka på kontot.

I Sverige pågår för närvarande en utredning hos Konsumentombudsmannen, KO, av SAS agerande. Gunnar Wikström, processråd vid myndigheten, vill inte gå in på några detaljer om ärendet, men säger att KO snart kommer att meddela sitt utlåtande.

”Ambitionen är att vi ska agera inom den allra närmsta framtiden. Jag hoppas att vi ska kunna gå ut med något mer publikt ganska snart”, säger han.

KO kan ta till flera rättsliga åtgärder mot SAS. Det kan bland annat bli tal om ett föreläggande där SAS kan förbjudas att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor, eller ett informationsföreläggande där företaget tvingas att lämna viktig information i sin marknadsföring.

Det finns även en möjlighet att dra SAS inför domstol om KO bedömer att ärendet inte är av enklare natur. Myndigheten kan även välja att avskriva utredningen om det har skett en önskvärd dialog med företaget.

Våra nordiska grannländer har kommit längre i sina krav på att SAS ska betala tillbaka pengarna.

I Norge har landets luftfartsmyndighet krävt att bolaget ska återbetala kunder innan utgången av november för att slippa böter. Bötesbeloppet kommer att uppgå till 1 miljon norska kronor per månad fram tills dess att bolaget har betalat ut alla ersättningar.

I början av oktober gav dessutom den danska transportmyndigheten tolv flygbolag, däribland SAS, en tidsfrist att krav som inkommit före den 1 oktober måste betalas ut senast den 15 november. Om bolagen inte lever upp till det kan företagen komma att stämmas.

Från svenskt håll vill Gunnar Wikström inte utesluta att sådana åtgärder kan bli aktuella även här. Utredningen kring SAS kretsar dels kring förseningarna av återbetalningarna, men också om tvivelaktig information som SAS har gett till drabbade kunder om hur man ska gå tillväga för att ansöka om återbetalning. Att problemen orsakats av en pandemi som ingen kunde förutse spelar ingen större roll för KO.

”Vi tittar på de lagstiftningar som finns. I vissa fall är de inte konkreta, men i vissa fall är de det. Där finns lagregleringen om att återbetala pengarna inom sju dagar som i stort sett inget flygbolag har kunnat eller velat anpassa sig till”, säger Gunnar Wikström.

SAS har i nuläget återbetalat 1,3 miljoner kunder och hanterar över 5.000 ärenden per dag, men fortfarande väntar hundratusentals på att få pengarna tillbaka för uteblivna resor.

”Vi gör det vi kan för att påskynda det här och har infört ett antal åtgärder för att effektivisera processerna. Det handlar om att utöka resurserna inom kundservice, men också interna system där vi automatiserar processerna”, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Hur ställer ni er till de norska och danska kraven?
”Vi jobbar utifrån de krav som finns. Jag har ingen tidsram för när betalningarna kommer att vara genomföra, men alla kunder som har återbetalningskrav kommer att få pengarna tillbaka.”

Betyder det att det inte är säkert att ni kommer hinna betala tillbaka kunderna för att undvika böter?
”Jag vill inte spekulera kring tidsramarna, utan vi jobbar för att betala tillbaka kunderna så fort som möjligt.”

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy