onsdag 13 nov, 2024

Hur ser flygbolagen på att nå nettonollutsläpp 2050?

Foto: Justin Wolff amadeus

Dela

Investeringar i klimatkompensation, hållbart flygbränsle (SAF) och ny teknik för att effektivisera verksamheten är därför topprioriteringar för flygbolagen i arbetet mot detta mål.

År 2021 åtog sig IATA att genomföra Fly Net Zero, en ambition från flygbolagens sida att uppnå noll nettoutsläpp av koldioxid senast 2050. I takt med att tidsfristen närmar sig är flygbolagen pressade att ta itu med miljöfrågor och anta alltmer hållbara metoder.

Amadeus har nyligen genomfört en undersökning bland 90 ledande beslutsfattare inom hållbarhet på flygbolag på nio marknader. Resultaten visar vilka fokusområden inom miljö, socialt ansvar och styrning (ESG) som är viktiga för sektorn och vad som krävs för att uppnå hållbarhetsmålen.

Undersökningen påvisade att flygbolagen prioriterar och investerar allt mer i ESG. Över hälften (54%) av de tillfrågade uppgav att de planerar att investera mer i ESG-initiativ 2024 än de gjorde 2022, medan över en tredjedel (34%) planerar att spendera lika mycket. Överlag är flygbolagen positiva till att uppnå sina mål inom den tidsram som fastställts av IATA . 59% av flygbolagen har redan en steg-för-steg-plan på plats och 31% planerar att implementera en.

Det framgår tydligt av att flygbolagens ESG-beslutsfattare anser att tekniken har potential att hjälpa branschen att uppnå hållbarhetsmålen. Till exempel genom att ge resenärerna fler valmöjligheter när det gäller hållbara resealternativ och genom att möjliggöra branschsamarbete.

Virtuell eller förstärkt verklighet (37%) och gränssnitt för generativ artificiell intelligens (Gen AI) (36%) nämns som de tekniker som skulle kunna ha störst inverkan på att påskynda uppnåendet av miljömålen. 47% av respondenterna tror också att tekniken kommer att förbättra tillgången till resor genom integrerad tillgänglighetsteknik.

När flygbolagen investerar är koldioxidutsläpp och minskad miljöpåverkan viktiga fokusområden, med förbättringar av den operativa effektiviteten (54%), utveckling av ny flygplansteknik (48%) och förbättringar av befintlig flygplansteknik (44%) som de tre främsta prioriteringarna för flygbolagen.

Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinaviensäger”Genom att utnyttja teknikdrivna lösningar och strategiska partnerskap förser vi våra kunder med verktyg för att införa hållbara metoder. Nyligen presenterade vi vår avsikt att investera i debut Clear Sky Fund, en global organisation som fokuserar på hållbara bränslen, koldioxidavskiljning och alternativ framdrivning”.

Genom att tillhandahålla omfattande data om koldioxidutsläpp ger Amadeus-tekniken flygbolagen värdefulla insikter i hur deras verksamhet påverkar miljön. Detta kan vara ett viktigt bidrag till främjandet av lösningar för klimatkompensation.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Till våren 2025 återetablerar Norwegian pilotbasen på Stockholm Arlanda. Den svenska basen lades ned under...
TCS och Air France-KLM ingår ett flerårigt avtal: TCS ska hjälpa Air France-KLM att bli...
Under måndagen träffades ett Spirit Airlines-plan av skott på Haiti. En flygvärd skadades då lindrigt.  Nu...
Ett inkommande passagerarplan från amerikanska Fort Lauderdale träffades av skottlossning när det skulle landa i...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy