De senaste åren har vi upplevt en fortsatt ökning av antalet besökare från Sverige, Danmark, Norge och Finland i Japan. Från vårt nya kontor i Stockholm kommer vi att arbeta för att stärka intresset och locka ännu fler nordiska turister till Japan. År 2030 räknar Japan med att ha 60 miljoner besökare, vilket motsvarar en årlig konsumtion på 15 biljoner JPY. Den nordiska marknaden har hög prioritet för att nå detta mål, säger Kana Wakabayashi, verkställande direktör, Japan National Tourism Organisation (JNTO) i Stockholm.
2023 besökte 113 000 nordiska resenärer Japan, vilket är en robust återhämtning jämfört med antalet pre-pandemiska besökare på 141 004 under 2019.
Landet är särskilt känt för sin enorma variation – från tropiska paradisöar i söder till världens utan tvekan bästa skidupplevelser i norr. Japan har allt från futuristiska metropoler, ikoniska parker och modern konst till traditionella byar, hundraåriga pilgrimsleder och historiska tempel. För att inte tala om den fascinerande matscenen, den världsberömda estetiken och de internationellt kända konstnärerna, skribenterna, arkitekterna och formgivarna. Och så är tågnätet ett kapitel för sig, vilket gör det enkelt att uppleva olika delar av landet på en och samma resa.
– Japansk kultur har vunnit mark i Norden de senaste åren, både inom restaurangnäringen, inredning, arkitektur och design. Särskilt i de större städerna fortsätter izakaya, ramenbutiker och inredningsbutiker att öppna. Japan och de nordiska länderna delar kärleken till gott hantverk, lokala råvaror, stolta traditioner och livets enkla glädjeämnen. Och vi ser fram emot att i ännu större utsträckning sprida kunskap om vad Japan erbjuder som resmål, säger Kana Wakabayashi.
Enligt Pressmeddelande.