Resor utomlands har varit och är fortfarande begränsade, inklusive resor till Japan.
Men det betyder inte att det inte har kommit spännande nyheter i Japan. När vaccineringen nu börjar rulla ut, är dags nu att vi börjar drömma oss bort igen.
Vi vill därför presentera Japans heta lista med alla de nya platser och upplevelser som finns att upptäcka i Japan under 2021 och därefter, när reserestriktionerna hävs.
Japan National Tourism Organization (JNTO) har publicerat den senaste listan över nya resmål och utvecklingen i Japan.
Nedan lyfter vi fram några av våra favoriter från listan utan att rangordna dem.
- Bo i hållbara trähus; Beläget på den sydligaste ön i Japan, erbjuder den subtropiska Okinawa vackra stränder och varma temperaturer för besökare året runt.
Skärgården som består av 160 öar omges av en fantastisk natur och ligger bara tre timmars flygresa från Tokyo. Treeful Treehouse är en hållbar resort som endast drivs av el producerad av solenergi, Trädhusrummen som ligger inbäddade i djungeln har 360-graders utsikt, med en egen uteplats komplett med mysiga hängmattor som är som gjorda för stjärnskådning nattetid. Anläggningen planerar att öppna under 2021.
- Japans första slottshotell; NIPPONIA Hotel Ozu Castle Town öppnade sina dörrar för besökare år 2020. Ozu Castle, som ursprungligen byggdes på 1500-talet, har totalrenoverats med traditionella metoder och är numera ett hotell. Som besökare bör du inte missa att även promenera runt i den gamla slottsstaden och njuta av den unika miljön som har bevarats från Edo-perioden (1603-1867) till Meiji-perioden (1868-1912). Ozu är beläget cirka 2,5 timmars resa från Tokyo.
- Staden med noll avfall; År 2003 förklarades bergsstaden Kamikatsu vara Japans första noll – avfallsstad. Idag har staden lyckats nå sin återvinningsgrad till 80 % genom en serie ambitiösa aktiviteter och miljöinitiativ. År 2020 öppnades deras nya ”Zero Waste Center Why?” – I en byggnad som byggts i form av ett frågetecken med återvunnet och återanvänt material. På Kamikatsu Zero Waste Center lär sig konsumenter och producenter om vardagligt avfall och strävan efter ett avfallsfritt samhälle, alltid med en tanke om ”varför?”.
Om JNTO
Japan National Tourism Organization (JNTO) är en offentlig organisation vars syfte är att främja Japan som resmål. Med syfte att uppmuntra internationella besökare till Japan arbetar JNTO London-kontoret med åtta utsedda marknader för att sprida information om Japan, genomföra reklam och delta i andra marknadsföringsaktiviteter som samarbetar med resebranschen. För mer information vänligen besök japan.travel/en/uk/