Flygbolaget Air France-KLM har som mål att år 2028 förnya 64 procent av den totala flygplansflottan för att minska koldioxidutsläppen. För att nå målet placerade bolaget nyligen en order på 50 nya Airbus A350-plan. Dessutom har bolaget målsättningen att ha tio procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) i tanken till 2030, och väljer därför nu att ytterligare investera 4.7 miljoner USD i hållbart flygbränsle genom DG Fuels.
– Branschen befinner sig just nu på en omfattande förändringsresa med ny teknik och bränslen som möjliggör den hållbara omställningen. Redan inom några år kommer vi se elflyg på kortare sträckor. Det är något som inte kommer vara möjligt för långdistansflyget, där man istället behöver minska utsläppen genom att investera i mer bränslesnåla flygplan. Det är precis vad vi gör nu, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor för KLM i Norra Europa.
De nya A350-planen kommer att ersätta dagens långdistansflotta och är ett viktigt steg för att nå företagets hållbarhetsmål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent per passagerarkilometer fram till 2030, jämfört med 2019. De nya planen använder 25 procent mindre bränsle eftersom de är byggda med lättare material, bland annat 53 procent komposit och 14 procent titanium.
Förutom att investera i bränslesnåla flygplan är en ökad användning av hållbart flygbränsle avgörande för att minska utsläppen. År 2022 var Air France och KLM världens största användare av SAF. Då använde bolaget 17 procent av det hållbara flygbränslet globalt, i relation till deras förbrukning på endast tre procent av världens totala flygbränsle. För att fortsätta leda utvecklingen åt rätt håll och öka produktionen av SAF investerar bolaget nu 4.7 miljoner USD i SAF-producenten DG Fuels. Det är första gången Air France och KLM gör en finansiell investering i en producent av SAF.
– För att kunna nå våra klimatmål och leda utvecklingen mot en hållbar flygindustri är investeringar i ny teknik och hållbara bränslen A och O. Vi tänker långsiktigt och har förvärvat en option på att köpa upp till 75 000 ton SAF per år med start 2029, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor för KLM i Norra Europa.
Enligt Pressmeddelande.