Efter en nattmangling stängdes Petter Stordalen och Harald Mix köp av Ving, bekräftar konkursförvaltaren Mikael Kubu.
”Skulle en pusselbit falla fanns det risk att allt skulle falla”, säger han om nattens affär.
Under storstilade former presenterades på onsdagen Petter Stordalen och Harald Mix, tillsammans med brittiska TDR, som nya ägare av den nordiska grenen av det konkursade bolaget Thomas Cook.
Men ungefär samtidigt som bolagets tusentals anställda hurrade pågick fortfarande en tidskritisk räddningsoperation i tingsrätten och hos företaget Ackordcentralen som anlitats av Ving-köparna. Under onsdagen lämnades konkursansökan för tre Thomas Cook-bolag skrivna i Stockholm in till Stockholms tingsrätt. Mikael Kubu utsågs som konkursförvaltare efter ett snabbt beslut av tingsrätten. Klockan 18 försattes också det danska Thomas Cook-bolaget i konkurs.
”Det fanns en massa villkor i den här överlåtelsen och de villkoren måste uppfyllas inom en mycket kort tidsrymd. Bland annat var den svenska överlåtelsen villkorad av att den danska överlåtelsen skulle ske”, förklarar Mikael Kubu.
I Danmark skulle alla leasingavtal av plan överlåtas, vilket var kritiskt för att verksamheten skulle kunna återupptas på torsdagsmorgonen. Utöver det fanns flera olika villkor som Mikael Kubu inte kan ge detaljer kring.
”Men det är så att skulle en pusselbit falla finns det risk att allt faller – och då blir det väldigt problematiskt”, säger han.
Sent på natten mot torsdagen var allt klart och affären kunde stängas enligt plan, säger Mikael Kubu.
”Det här är en väldigt noga planerad räddningsaktion av verksamheten. Mycket hade planerats i veckor, men det är ändå mycket som ska göras på slutet”, säger han.
De som köpt resor av Ving kommer inte att påverkas av konkursen, utan de nya ägarna har förpliktat sig att fullfölja de avtalen. Alla de avtal som är nödvändiga för att kunna driva rörelsen vidare kommer tas över av den nya verksamheten. Men det kommer ändå finnas kvar skulder hos bolagen, såsom pensioner och obligationsskulder.
”Skulderna kommer ligga kvar. Vi får in en del pengar via försäljningarna – och till slut kommer det bli en utdelning till borgenärerna. Det är ett sedvanligt arbete”, säger han.
Personalen kommer få sin pension via PRI Pensionsgaranti, som i sin tur äger skulden mot bolaget.
Staten kommer att belastas för de anställdas semesterersättning för i år och ifjol, där den statliga lönegarantin behöver gå in.
Mikael Kubu har inga siffror på hur stor kostanden för staten kommer att bli.
På Vings presstjänst bekräftar man att flygen nu går som planerat.
Källa:di.se