Flygbolaget SAS granskas återigen av Konsumentverket efter att en rad anmälningar kommit in till myndigheten från missnöjda resenärer, skriver Nyhetsbyrån Siren.
Totalt har Konsumentverket tagit emot 168 anmälningar om bland annat lång väntan på återbetalning och undermålig hjälp vid inställda flygningar i år till och med den 15 augusti, enligt Siren.
”SAS SAS +1,88% sticker ut i statistiken i år när det gäller anmälda flygbolag”, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till nyhetsbyrån.
SAS presschef Anna Sandell förklarar det höga antalet anmälningar med att bolaget befunnit sig i en extrem situation.
”Vi har varit i en extraordinär situation givet den 15 dagar långa strejken där 30.000 passagerare var påverkade dagligen. Vi har fått in extremt många ärenden kopplade till strejken. Det kommer ta tid för oss att gå igenom dem. Vi har satt in alla resurser vi har för att hantera ärendena”, säger Anna Sandell till DN.
Under de första åren av pandemin hade SAS också stora problem med återbetalningar till resenärer som drabbats av inställda flyg och hamnade under Konsumentverkets tillsyn. Tillsynen avslutades under våren 2021 sedan bolaget visat att samtliga återbetalningar gjorts.
En resenär som har rätt till återbetalning för en flygresa som inte blivit av ska kompenseras inom sju dagar enligt grundregeln.
Källa:TT-DI.SE