American Express, som kom med sin kvartalsrapport på fredagen, ser tecken på en ökad takt i återhämtningen för affärsresandet.
Även om återhämtningen i affärsresandet fick ett avbräck i samband med att omikronvarianten av coronaviruset börjades spridas vid inledningen av året, ökade företagens konsumtion av resor och nöjen med 156 procent under det första kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året, enligt American Express.
I mars i år spenderade American Express kunder bland storbolagen, som ingår i börsindexet S&P 500, ”en bra bit över” 50 procent av nivån under motsvarande månad 2019 på resor, uppger kreditkortsbolagets finanschef Jeff Campbell till Financial Times.
Och enligt bolaget innebär det att återhämtningen än så länge går snabbare än vad man tidigare har räknat med. Så sent som i fjol bedömde kreditkortsjätten att det skulle ta många år innan affärsresandet skulle återhämta sig.
”Människor vill komma ut, inte bara med sina egna kollegor, men också för att träffa kunder”, sa Stephen Squeri, vd på American Express på en analytikerkonferens, enligt FT.
Bland vanliga konsumenter i USA går återhämtningen dock betydligt snabbare. Amex kunder spenderade 120 procent med på resor under det första kvartalet i år jämfört med motsvarande kvartal 2019.
Den totala konsumtionen, bland kreditkortsbolagets kunder, ökade med 30 procent under det första kvartalet och American Express intäkter lyfte 29 procent till 11,7 miljarder dollar, motsvarande cirka 112 miljarder kronor, vilket var högre än vad analytiker hade räknat med.
Kreditkortsbolaget behåller sin positiva syn på utvecklingen på lång sikt och räknar med ett större bidrag från affärsresandet i takt med att konsumenter börjar att hålla något hårdare i plånboken och tonar ner risken för en recession.
American Express aktie backar mellan 1–2 procent på New York-börsen som faller brett på fredagen.