Här ska han arbeta med att genomföra affärsstrategierna för de kommande åren.
Klockan är strax före åtta på fredagsmorgonen och Lars har just påbörjat sin femte arbetsdag på Göteborg & Co. Under 13 år var han VD för SCR Svensk Camping, nu har han fått en ny utmaning. Att se till så strategierna i affärsplanerna för destinationen Göteborg och Göteborg & Co de kommande åren blir verklighet. Lars kommer jobba nära Göteborg & Co:s VD Camilla Nyman.
– Jag har alltid varit imponerad av Göteborg & Co:s arbete och är väldigt glad över att få vara en aktiv del av verksamheten. Det finns rätt mycket att lära, men jag tror att jag har rätt mycket att bidra med också, säger han.
Göteborgs Stad antog i vintras programmet för besöksnäringens utveckling vilket sätter upp en målbild om fördubbling av turismen från 2015 till 2030.
– Det är en ambitiös, spännande och modig plan. Och om vi lyckas genomföra den kommer det stort att gagna Göteborg och göteborgarna.
Han är van vid utmaningar. Redan 1995 var han med och startade en av de första webbyråerna i Sverige och har jobbat med digital utveckling både inom landet och internationellt. På Göteborg & Co kommer han också bli ansvarig för omvärldsbevakning och analys.
– En jätteviktig funktion. Det gäller att leverera värdefullt stöd till verksamheten och till våra partners. Att förstå vad som händer och hur besökarna ser ut är något vi måste ligga långt framme med. Näringen måste äga relationerna och inte lämna över till de stora digitala aktörerna.