Från den franska skeppsbyggaren Chantiers de l’Atlantique. Fartygen kommer att ha flera innovativa lösningar för att maximera energieffektiviteten, som bland annat omfattande användning av värmeåtervinning. Sjösättningen av fartygen är beräknade till 2026 respektive 2027.
De nya fartygen är en vidareutveckling av systerfartygen MSC World Europa samt MSC World America som i dagsläget är de mest energieffektiva kryssningsfartygen i världen, med en prestanda som överträffar International Maritime Organizations (IMO) krav på energieffektivitetsdesignindex (EEDI). De nya fartygen kommer ha flera innovativa lösningar för att maximera energieffektiviteten, med omfattande användning av värmeåtervinning och andra tekniska lösningar för ett ytterligare minskat koldioxidavtryck. Fartygen kommer dessutom att vara optimerade för en mängd olika alternativa bränslen, som bio- och syntetisk metan samt grön metanol.
– Vi är stolta över att fortsätta vårt 20-åriga partnerskap med Chantiers de l’Atlantique, med vilka vi redan har byggt arton fartyg och med vårt nittonde just nu under konstruktion. Med de två nya fartygen fortsätter vi att göra framsteg på vår resa för att minska koldioxidutsläppen och nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050, säger Pierfrancesco Vago, styrelseordförande på MSC Cruises.
Fartygen som i nuläget benämns World Class 3 och World Class 4 kommer att ha landströmsanslutningar för att minska koldioxidutsläppen i hamnar, de mest avancerade avloppsvattenreningssystemen designade i linje med IMO, framstående avfallshantering samt energieffektiv utrustning ombord för att optimera motoranvändningen och energianvändningen för att ytterligare minska utsläppen.
Enligt pressmeddelande.