Tunnelbane-operatören MTR Nordic har tagit hem upphandlingen av Mälardalstrafiken – ett avtal värt fyra miljarder kronor. SJ förlorar därmed för första gången i området.
Trafikavtal som gäller i åtta år med möjlighet till förlängning med ett år med trafikstart 12 december 2021, meddelar Mälardalstrafik på onsdagen.
Avtalet omfattar fem tåglinjer:
• Örebro – Eskilstuna – Stockholm – Uppsala
• Norrköping – Nyköping – Stockholm
• Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
• Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Katrineholm – Linköping
• Uppsala – Gävle
Avtalet omfattar också ansvar för trafikdrift, kundservice ombord, driftledning och störningshantering, fordonsunderhåll, fordonsstäd samt ersättningstrafik, skriver Mälardalstrafik.
Sedan 1995 har Tåg i Mälardalen, numera Mälardalstrafik, haft avtal med SJ om regionaltågstrafiken i Mälardalen. För SJ innebär det att de förlorar i ett viktigt område där de tidigare haft monopol.
Men bolaget kommer fortfarande att vara aktivt i området med linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala samt Linköping-Stockholm-Gävle
”Vår ambition är att utveckla och utöka trafiken i Mälardalen genom köp av helt nya regionaltåg samtidigt som befintliga dubbeldäckare upprustas. Tillsammans med den trafik som Mälardalstrafik upphandlar kan vi gemensamt erbjuda pendlare och andra resenärer i Mälardalen bekväma och klimatsmarta tågresor, både inom regionen men även till och från Mälardalen”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, i en kommentar till sajten Järnvägsnyheter.
Källa:di.se