måndag 25 nov, 2024

Naturturismföretagen utvecklar nytt digitalt verktyg för hållbar affärsutveckling

Dela

Foto:Swedish Lapland Visitors Board

Naturturismföretagen har tillsammans med regionala destinationsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board och e-learningföretaget Learnify utvecklat ett onlinebaserat affärsutvecklingsverktyg för företag som vill påbörja sin hållbarhetsresa.

Innehåll, metod och upplägg bygger på mångåriga erfarenheter och beprövade verktyg hämtat från Naturturismföretagens hållbarhetsmärkning av ekoturismföretag – Nature’s Best Sweden.

När Länsstyrelsen i Norrbotten utlyste riktade medel för att konkret arbeta med Agenda 2030 bestämde sig Naturturismföretagen att ansöka om finansiering av en helt ny distansoberoende och anpassad onlinekurs för naturturismföretagens hållbara affärsutveckling.

”En naturturismföretagares tillvaro är ibland ganska hektiskt, att ta hand om gäster och visa vår fantastiska natur är bara toppen av isberget med arbetsuppgifter som ska utföras. Tyvärr blir det lätt så att företagets egen utveckling bortprioriteras när kurstillfällen och utbildningar oftast erbjuds på annan ort vid fasta datum”, menar Pär Innala på Naturturismföretagen och fortsätter:

”Med det här verktyget som fungerar både i mobil och dator, kan man välja att jobba med sin egen utveckling mot ett mer hållbart företagande, när det passar och var man vill.”

Projektledaren Stina Almqvist som planerat och byggt upp innehåll och pedagogiskt koncept ser många fördelar med den nya digitala tjänsten: ”Min upplevelse är att naturturismföretag vill göra gott och rätt, men vet däremot inte riktigt hur eller vad man bör fokusera på. Nu får många företag tillgång till kunskap, inspiration och konkreta verktyg och kan påbörja en långsiktig utvecklingsprocess.”

Hon menar även att en viktig utgångspunkt har varit att använda beprövade verktyg och metoder. ”Därför har onlinekursens innehåll sin utgångspunkt i Naturturismföretagens hållbarhetsmärkning av ekoturismföretag – Nature’s Best Sweden”.

De arbeten som företaget gör i verktyget kan senare kan användas i olika sammanhang som exempelvis i ansökan om att kvalitetsmärka sitt företag genom Nature’s Best Sweden.

”Det finns en stor efterfrågan globalt och nationellt hos gäster som vill uppleva resmålet Swedish Laplands arktiska natur och naturnära kultur”, säger Erica Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board. ”För att kunna möta efterfrågan och ta emot fler gäster i regionen, är det viktigt att vår destination har en hållbar inriktning. Vi vill med detta initiativ göra det enklare för företagen att ta del av kunskap för anpassning mot både Agenda 2030 samt den växande målgruppen av ansvarsfulla resenärer”.

Det nya digitala affärsutvecklingsverktyget har under hösten testats av ett antal piloter. Nu i vår öppnas onlinekursen upp för ett antal företag, i första hand inom destinationen Swedish Lapland, och kommer kunna användas fram till sista juni 2019.

”Vi kommer inom kort gå ut med en inbjudan till företagen i destinationen Swedish Lapland”, avslutar Erica Mattsson.

Under senare delen av 2019 är målsättningen för Naturturismföretagen att vidareutveckla ett mer fullskaligt digitalt verktyg som blir tillgängligt för än fler i hela Sverige.

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy