Hotellkoncern byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranchen. Bolagets DNA med ständig tillväxt och med ett starkt bultande hjärta för samhället består men omfattningen av vad man erbjuder gästerna kommer att breddas rejält.
I mer än 25 år har Nordic Choice Hotels varit en hotellaktör med ambitionen att utmana en traditionell marknad och bidra med nya upplevelser för gästerna. Idag byter bolaget namn och lanserar det nya bolaget Strawberry.
– Vi är inte längre ett rent hotellbolag. Idag driver vi 120 restauranger, 20 spa, gym, mötesplatser och arenor. Vi erbjuder upplevelser över hela Norden och vi vill därför ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Målet är fortfarande att vara bäst när det gäller hotell- och gästupplevelser, men med ett nytt namn kommer vi att utöka det universum som erbjuds gästerna och lojalitetsklubbens 2,4 miljoner medlemmar, säger Strawberrys grundare och ägare Petter Stordalen.
Namnbytet markerar bolagets ambition om att vara överlägset bäst på upplevelser i Norden – genom fler externa partners, hotell, restauranger och mycket mer. Navet i nya Strawberry är lojalitetsklubben. Medlemmar får inte bara tillgång till Strawberrys egna hotell och produkter, utan även samarbetspartners utbud av tjänster och produkter.
– Hjärtat i Strawberry är fortfarande hotellen men med samarbetspartners kommer vi att kunna erbjuda ett mer breddat utbud än idag. Till exempel får medlemmar i Strawberry använda bonuspoäng på Preferred Hotels när de vill bo något av deras 650 unika hotell i världen. Och genom konsertarrangören Live Nation kommer de att få exklusiv tillgång till konserter och evenemang över hela Norden. Och det här är bara början. Den lansering vi gör idag är första steget. Det är ingen färdig produkt utan kommer att utvecklas och växa. För en sak är säker och det är att Strawberry aldrig blir färdigbyggt, säger Stordalen.
Att aktivt bidra till lösningar på samhällets stora utmaningar kommer fortsatt vara en viktig del av Strawberrys verksamhet. En nyhet är därför att Strawberry ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter.
– Vi har en lång historia av att stödja ändamål och organisationer som kämpar för de värderingar vi står för, oavsett om det är UNICEF, Pride eller rättshjälp för flyktingar. När vi nu byter namn är det viktigt för oss att signalera att våra värderingar är minst lika starka som tidigare. Nobels Fredssenter är en viktig institution som främjar dialog och fred, och som deras partner vill vi stödja deras arbete eftersom vi vet att dialog främjar förståelse, respekt och tolerans, säger Strawberrys koncernchef Torgeir Silseth.
Namnbytet till Strawberry påverkar inte hotellens eller hotellkedjornas namn.
Enligt pressmeddelande.