På tisdagseftermiddagen turkisk tid kunde det norska kryssningsföretaget Havila Kustruten äntligen hissa den norska flaggan och rederiflaggan på skeppen Havila Polaris och Havila Pollux på Tersan-varvet utanför Yalova i Turkiet.
– Nu är vi i mål med en process som har krävt både tid, resurser och tålamod. Inte minst har det krävts mycket tålamod från våra kunder, kustsamhällena, det norska transportdepartementet, våra partners och alla anställda, säger Bent Martini, VD för Havila Kystruten.
– Vi har upplevt en rad utmaningar på vägen, men har aldrig tappat hoppet om att hitta en lösning. Att vi nu äntligen är i besittning av våra egna vackra och toppmoderna fartyg – med stora hytter och hög komfort för alla ombord – är en milstolpe för rederiet.
Osman Nurettin Paksu, styrelseordförande för Tersan-varvet, var naturligtvis med på ceremonin.
– Idag är en stor dag för oss då vi firar leveransen av det vackra kustkryssningsfartyget till Havila Kystruten. Trots utmaningar både för oss och Havlia Kystruten under byggprocessen av dessa vackra fartyg är vi idag väldigt glada att vi nu har levererat totalt fyra fantastiska fartyg. Dessa är de mest moderna och miljövänliga fartygen på den norska kustrutten, och vi är otroligt stolta över att dessa fyra systerfartyg bär med sig Tersan-varvets namn längs Norges vackra kust. Vi tackar även Havila Kystruten och deras samarbetsvilliga representanter för deras stöd och insats som möjliggjort dessa leveranser. Det har varit ett nöje att arbeta med dem, säger Osman Nurettin Paksu.
– Det är ett nöje att höra om den goda feedback Havila Kystruten får från resenärer som åker på den historiska rutten med Havila Capella och Havila Castor. Med fyra vackra fartyg i drift kommer ännu fler att få möjlighet att upplev dessa fartyg i fantastiska omgivningar.
De senaste åren har många anställda på Havila Kystruten varit i Turkiet för att bidra till byggprocessen och Bent Martini pekar på ett bra samarbete:
– Vi vill tacka Tersan-varvet för gott samarbete och stor förståelse för våra utmaningar under dessa år, framförallt i förbindelse med sanktionsfrågan. De har byggt fyra fantastiska fartyg och utan dem och andra leverantörer och partners hade vi aldrig varit här idag, säger Bent Martini.
– Samtidigt har våra egna medarbetare kontinuerligt varit i Turkiet under hela processen. Det har varit helt avgörande för oss att ha dem på plats. Jag tackar alla för deras insats.
Hektiska dagar framöver
Havila Polaris kommer att avgå från Bergen den 17 augusti och lämnar Tesan-varvet som det första av de två kustkryssningsfartygen. Inte långt därefter är planen att Havila Pollux ska följa samma rutt innan fartyget ska avgå från Bergen den 23 augusti.
– Vår besättning går snart ombord och nu måste vi få nödvändig utrustning godkänd av tullen innan slutkontrollen. Så snart det är gjort sätter Havila Polaris kurs mot Bergen. Beroende på väderförhållandena tar det 10-12 dagar att segla fartygen hem till Norge. Det betyder att vi har några hektiska dagar framför oss att förbereda fartygen och göra de sista finjusteringarna innan vi kan välkomna de första gästerna ombord på jungfruresorna med Havila Pollux och Havila Polaris, säger Bent Martini.
– Besättningen på Havila Pollux kommer initialt behöva hjälpa till ombord på Havila Polaris så snart fartyget anländer till Bergen. Även anställda på land behöver rycka in om det ska lyckas. Det blir en gemensam insats som jag ser fram emot. Vi ser alla mycket fram emot att de första gästerna kommer ombord.
Äger alla fartyg
Efter att Havila Kystruten tidigare i år fått alla licenser för att kunna finansiera kustruttsflottan och frigöra den säkerhet den ursprungliga investeringspartnern hade i fartygen, har arbetet handlat om att hitta rätt finansieringspartner till rederiet.
– Fyra kustfartyg har ett stort värde, och vi ville hitta en finansieringspartner som gav oss möjlighet att få fullständigt ägande över våra fartyg. Nu äger vi själva alla våra skepp och har därmed nått vårt mål för refinansieringsprocessen, säger Bent Martini.
Bent Martini berättar också om den rättsliga processen kring sanktionsfrågan, som har varit särskilt krävande.
– Vi har undersökt möjligheterna med olika myndigheter och instanser för att hitta en juridisk lösning på de utmaningar vi stod inför den 24 februari förra året. Betydande resurser har lagts på juridisk hjälp och med rätt lösning i hand kan vi nu säga att vi har genomfört och lyckats med en process som är helt unik på en global skala. Vi känner inte till att andra har hittat en liknande lösning, så detta har varit banbrytande hela vägen igenom, säger Bent Martini.
– Nu ser vi fram emot att blicka framåt och ska göra allt vi kan för att ta igen förlorad tid.
Vart och ett av Havila Kystrutens fartyg värderas till cirka 150 miljoner EUR, och rederiet har finansierat flottan genom att ta in 305 miljoner EUR från investeringsföretaget HPS Investment Partners LLC, medan rederiets största ägare och investerare har bidragit med 65 miljoner EUR i nytt eget kapital. Havila Holding AS har bidragit med ett lån på 20 miljoner EUR.
– VI är mycket nöjda med denna lösning, den ger oss den nödvändiga flexibiliteten och det spelrum vi behöver för att kunna leverera som förväntat på vårt uppdrag längs den norska kusten, förklarar Bent Martini.
Enligt Pressmeddelande.