Notan för SAS för rekonstruktionsprocess i USA är nu uppe i över 600 miljoner kronor.
Det inkluderar bland annat 800-kronorsmåltider för flygbolagets rådgivare.
Den så kallade chapter 11-processen inleddes i amerikansk domstol i juli förra året med syfte att få finansiell rätsida på det delstatliga flygbolaget som till en dryg femtedel ägs av svenska staten. Hittills har det gjorts fram till vissa begränsade framsteg, i form av exempelvis uppgörelser med leasinggivare, men ännu är det mycket som återstår – SAS räknar med att kunna slutföra domstolsprocessen först under andra halvåret i år.
Det rör inte minst den kapitalanskaffning som måste till, och som ska ge flygbolaget 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital utöver de 20 miljarder kronor i skulder som ska omvandlas till kapital.
Planen var ursprungligen att inleda kapitalanskaffningen under januari månad, men det kom att ändras till mars. Inte heller den tidsplanen höll, och numera heter det att nyemissionen ska genomföras under årets andra kvartal.
Under tiden tickar kostnaderna för SAS, som under chapter 11-processen betalar hundratals advokater, bankirer och flygkonsulter – både sina egna, men också de som arbetar för de kommittéer som representerar borgenärerna.
Notan för dessa, räknat på de ersättningskrav som lämnats in till domstolen, är nu uppe i cirka 600 miljoner kronor. Det inkluderar ersättningskrav till och med december samt i vissa fall även januari. Om kraven på ersättning fortsätter på samma nivå kommer slutnotan för SAS alltså att uppgå till någonstans mellan 1 och 2 miljarder kronor, beroende på när under årets andra hälft processen kan avslutas.
Merparten av kostnaderna är rena arvoden, där de flesta rådgivare arbetar efter en timtaxa. För vissa enskilda konsulter ligger den på över 2000 dollar i timmen, motsvarande mer än 20 000 kronor i timmen. Under december månad fakturerade exempelvis den finansiella konsultfirman FTI – som arbetar för SAS – för 1795 arbetstimmar, fördelat på 25 anställda, vilket kostade nästan 1,6 miljoner dollar, motsvarande cirka 16 miljoner kronor.
Därutöver begärs det ersättning för olika former av utgifter, däribland för måltider när rådgivare antingen är på resande fot eller arbetar övertid. Kostnaderna för dessa måltider varierar stort, men inte sällan har en konsult ätit – och möjligen även druckit – för 80 dollar, motsvarande cirka 820 kronor.
Huruvida det är rimligt för SAS att betala 820 kronor för en måltid för en konsult är ingenting som flygbolaget har en åsikt om.
”Vi har inte möjlighet att kommentera våra rådgivares enskilda utlägg. Det vi kan säga är att utläggen som görs är enligt de avtal vi har med våra rådgivare. Dessa avtal är rådgivarnas standardavtal och följer den ersättningsmodell som är praxis i branschen”, uppger Anna Sandell, presschef på SAS.
Samtliga ersättningar måste godkännas av domstolen. Hittills har domstolen endast godkänt kraven till och med oktober i fjol.
Källa:DI.SE