Det är nu klart att det första av SAS tre nya Airbus-flygplan av typen A321LR (Long Range) kommer att trafikera Köpenhamn-Boston med start i september nästa år. Boston kommer alltså att bli en året runt-destination med trafik sex dagar i veckan, säger SAS försäljningschef Karl Sandlund.
Flygplanstypen har en räckvidd på 8–9 timmars flygning vilket öppnar för nya möjligheter för SAS att trafikera destinationer exempelvis i nordöstra USA, Kanada, Mellanöstern och Indien.
Flygplanen är betydligt mindre än exempelvis långdistansjätten A350, men är ändå utrustade för att kunna flyga långt.
A321LR är av narrow body-typ med en mittgång och i SAS konfiguration finns det plats för 157 passagerare, varav 22 i business class och 12 i så kallad Plus-klass.
”För SAS är detta en helt ny flygplanstyp, som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och till resmönstren till och från regionen. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärerna fler interkontinentala rutter, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det nya flygplanet erbjuder ett servicekoncept på samma nivå som SAS övriga långdistansflotta, och ger passagerarna samma förmåner, komfort och variation av reseklasser”, säger Karl Sandlund.
Kabinen i A321LR är utrustad med stämningsbelysning, höghastighets-WiFi och har reducerad bullernivå.
Tidpunkten för när flygplanstypen börjar trafikera SAS linjer har blivit en aning försenad jämfört med de ursprungliga planerna, då det hette att de skulle sättas i trafik första halvåret 2020. Nu planeras premiärflygningen i SAS färger till den 18 september nästa år, samtidigt som försäljningsstarten för rutten öppnar den 20 november i år.
SAS har inte kommunicerat när de övriga två beställda A321LR-planen ska tas i bruk, eller vilka rutter de ska trafikera.
Förutom att den nya flygplanstypen öppnar nya möjligheter för SAS långdistanstrafik så släpper de också ut mindre koldioxid, jämfört med liknande äldre flygplan. A321LR förväntas i likhet med A321neo släppa ut 15–18 procent mindre koldioxid än äldre generationer av flygplan.
”Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS målsättning är att vara en föregångare när det gäller att minska utsläppen och ett hållbart resande. Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030. Den pågående förnyelsen av flottan, och våra nya långdistansplanen, är en investering i ett mer hållbart flyg”, säger Karl Sandlund.
Källa:di.se