Måndagen den 1 maj öppnar The Front House – den nya hotellbyggnaden som förstärker Hotel Tylösands kapacitet med 39 nya rum, konferenslokal och en utställningshall med Per och Åsa Gessles unika samling av Ferraribilar.
Det är arkitektfirman Fredblad i Halmstad som har ritat The Front House, vars vitputsade femvåningsfasad blir en naturlig förlängning av den befintliga hotellbyggnaden. Samtliga rum och konferenslokalen har designats av Åsa Gessle med MTA Bygg & Anläggning som huvudentreprenör.
VARMA STRANDFÄRGER
De 39 nya dubbelrummen i The Front House går i de varma och milda kulörer man under sommarmånaderna kan se ute bland Tylösands strand, sand och dyner.
GESSLES FERRARISAMLING
I bottenplanet på The Front House bjuds det på unika upplevelser för alla med minsta intresse för exklusiva bilar. Här kommer nämligen att finnas en permanent utställning med delar av Per och Åsa Gessles unika bilsamling, i de flesta fall Ferraribilar som är tillverkade i ytterst begränsat antal.
– Mitt bilintresse började när jag var liten och fick se bilderna på John Lennons psykedeliskt målade Rolls-Royce. Snacka om inspiration – en sådan ville man ju ha. Men just då fick jag nöja mig med att samla på Corgi Toys-leksaksbilar och bygga upp Scalextric-bilbanan med min storebror Bengt.
– Det var Ferrari Dino som fick mig att bli såld på Ferraribilar. Tony Curtis körde en röd Dino i ”Snobbar som jobbar” och på innerkonvolutet till George Harrisons ”Living In The Material World”-album ser man alla musiker ha picknick i hans trädgård och i bakgrunden står det en brun Dino. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad, ler Per Gessle.
RONNIE PETERSON LOUNGE
Den 60 kvm stora konferenslokalen i The Front House har döpts till Ronnie Peterson Lounge och är inredd som en hyllning till den legendariska svenska racingstjärnan. Lokalen är tekniskt topputrustad och avsedd för grupper på upp till 20 personer.
– Hotel Tylösand är sedan lång tid ett av Sveriges mest uppbokade konferenshotell och The Front House förstärker vårt erbjudande på ett mycket inspirerande sätt.
– Det ger oss ytterligare möjligheter att fortsätta utvecklas och erbjuda våra gäster en ännu mer särskiljande och givande vistelse hos oss, säger Hotel Tylösands vd Elisabeth Haglund.
Enligt Pressmeddelande.