Efter 13 års väntan släpps Rumänien och Bulgarien nu i helgen in i Schengenområdet med öppna gränser – men bara delvis.
Den fria rörligheten gäller från och med söndagen. Men endast för flygtrafik och sjöfart eftersom Österrike har motsatt sig att länderna blir fullvärdiga Schengenmedlemmar, då man befarar ett stort inflöde av asylsökande.
Trots att många ser ett stort symbolvärde i att länderna går med är därmed inte alla glada. Facken för lastbilschaufförer har flera gånger protesterat mot de långa köerna vid gränserna till sina europeiska grannländer.
– Rumänska åkare har förlorat miljarder euro varje år, bara på grund av långa väntetider, sade Rumäniens största vägtransportförbunds generalsekreterare Radu Dinescu tidigare i mars.
Rumänska lastbilsförare kan få vänta 8–16 timmar vid gränsen till Ungern, och 20–30 timmar vid den bulgariska gränsen.
För Bulgarien är landvägen den i särklass viktigaste.
– Endast 3 procent av de bulgariska varorna transporteras med flyg och båt. Vi vet inte när de övriga 97 procenten kommer att vara med, säger Vasil Velev, ordförande för den bulgariska industribranschorganisationen Bica.