Stockholm Arlanda Airports nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplats och flygplatsens nya, snabbare säkerhetskontroll på Sveriges största flygplats, med tal av bland annat Swedavias vd, Jonas Abrahamsson och Andreas Carlson, Sveriges infrastruktur- och bostadsminister. Utvecklingsarbetet, med en ny säkerhetskontroll och Marknadsplats är tillsammans den största satsningen någonsin på Arlanda och bidrar sammantaget till en markant förbättrad resenärsupplevelse för flygplatsens resenärer.
-Sveriges behov av utbyte med omvärlden kommer alltid att vara stort och då behövs ett starkt Arlanda. Ett stärkt kommersiellt utbud är inte bara viktigt för resenärernas upplevelse – det bidrar också starkt till vår förmåga att bibehålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter. På Swedavia är vi stolta över att vi nu har det stora nöjet att officiellt få inviga två milstolpar i utvecklingen av Sveriges största flygplats, vår nya säkerhetskontroll och första etappen av den nya Marknadsplatsen. Tillsammans bidrar de till en markant förbättrad upplevelse för Arlandas resenärer, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Under invigningen som ägde runt på Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5 under tisdagen, deltog förutom Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, också Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson, tillsammans med ledande representanter från flygbranschen och regionalt näringsliv, däribland Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, och Susanne Andersson, vd på Visit Sweden, som var och en berättade vad Swedavias stora satsning på Arlanda betyder för Stockholm, regionen och för hela Sverige, med en förbättrad resenärsupplevelse och i förlängningen en stärkt tillgänglighet.
-Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats med ett omfattande nationellt och internationellt linjeutbud. Flygplatsen knyter ihop landet och har en stor nationell betydelse. Den har både en mycket viktig roll i det svenska transportsystemet och är en tillväxtmotor för den svenska ekonomin. Satsningarna på den nya marknadsplatsen och säkerhetskontrollen är framtidsinriktade och bidrar till att utveckla Arlanda som flygplats, säger Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.
Satsningen med den snabbare säkerhetskontrollen, som sedan öppningen i somras, resulterat i kraftigt kortare väntetider i säkerhetskontrollen för Arlandas resenärer, är tillsammans med den nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplatsen samt ett nytt kommersiellt utbud för Swedavias flygplatser, den största kommersiella satsningen hittills för Arlandas resenärer. Syftet med satsningarna är att utveckla Arlanda för dagens och morgondagens resenärer och därigenom möjliggöra en effektivare och mer inspirerande start på resan från Sveriges största flygplats.
Sedan öppnandet av den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 i början av sommaren, som genomfördes med ett mycket gott resultat, har mer än 2 miljoner resenärer passerat säkerhetskontrollen på en genomsnittlig tid på cirka 5 minuter och bidragit till rejält kortade väntetider i säkerhetskontrollen på Arlanda.
-Vår största satsning hittills på Arlanda som vi investerat i för att kunna erbjuda en mer effektiv och inspirerande flygplats stärker Sveriges konkurrenskraft långsiktigt. Det känns givetvis mycket positivt att vi nått dessa milstolpar, att öppna Marknadsplatsen och vår nya säkerhetskontroll, som är viktiga steg i Arlandas långsiktiga utveckling. Investeringarna på Arlanda ligger helt i linje med Swedavias tillgänglighetsuppdrag, som både stärker landets position, svensk ekonomi och bidrar till att fler jobb kan skapas, säger Jonas Abrahamsson.
Med den nya Marknadsplatsen får Arlandas resenärer ett helt nytt kommersiellt utbud, både restauranger och butiker. Sammanlagt kommer 40 nya koncept att öppnas från i höst och fram till 2025, i flera steg. Sammantaget har 120 nya upphandlingar gjorts för Swedavias flygplatser till ett upphandlingsvärde på 10 miljarder svenska kronor.
Enligt Pressmeddelande.