Pandemin orsakade inställda flyg över hela världen under julhelgen på grund av hög sjukfrånvaro bland personalen.
Nu ser Jacob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank, att omikron även börjar ge effekt på efterfrågan av resor.
”Det blir ett stort problem för flygbolagen”, säger han.
Enligt Jacob Pedersen var det främst sjukdomsfall bland piloter och kabinpersonal som orsakade inställda flyg under julhelgen.
”Det kan vara väldigt svårt att få in ny personal på kort tid och flygbolagen har inte stora mängder extrakapacitet av anställda just nu, de har helt enkelt inte råd med det”, säger han.
Samtidigt är resandet högt under julen och SAS har haft upp mot 600 flygningar om dagen. Dagarna innan jul fick bolaget dock ställa in ett 60-tal flyg till följd av hög sjukfrånvaro. Från julafton och framåt har det sett bättre ut med endast fem inställda flyg från Arlanda, enligt Freja Annamatz, presschef på SAS.
”Det är viktigt att understryka att alla passagerare som påverkas har bokats om på andra flygningar hos oss eller andra bolag”, säger hon.
Jacob Pedersen säger att smittspridningen fortsätter påverka flygbolagen framöver.
”Det är inte relaterat till corona bland personalen, utan det är primärt på grund av reserestriktioner och en lägre efterfrågan av resande bland passagerare.”
Under mitten av november låg resandet i Danmark omkring 15 procent lägre än 2019, enligt analytikern. Men nu ser han att sökandet efter resor på bokningssajter har minskat till en nivå runt 35-40 procent under 2019 års nivå.
”Vi har sett ett brant fall. Det är inte de exakta procenttalen, men utvecklingen är densamma i Sverige och Danmark.”
”Det blir ett stort problem för flygbolagen för de hade planerat för en gradvis förbättring av trafiken över vintermånaderna och fortsatt fram mot sommaren. Den förbättringen har stoppats av reserestriktioner och omikron.”
Freja Annamatz säger dock att det är för tidigt för att vet hur resandet kommer att påverkas under vintern.
”Det finns en oro kopplad till utvecklingen av omikron. Vi ser att när man inför reserestriktioner så påverkas efterfrågan kraftigt. Men det återstår att se hur stor effekten blir. Under pandemin har vi sett att när osäkerheten blir större förändras bokningsbeteendet till att man bokar tätare inpå.”
Norwegian har inte behövt ställa in resor under julen, säger bolagets kommunikationsdirektör Grete Kruse Roald. Liksom SAS har de haft bra med bokningar fram till nu och ser också att folk bokar sina resor tätare inpå. Bolaget har dragit ned på kapaciteten inför vintern och kommer att fortsätta med ytterligare anpassningar av kapaciteten för januari och februari på grund av omikron.
”Vintern är lågsäsong för oss och det är färre som reser, speciellt i januari och februari. Vi ser att bokningarna har gått ned lite, men samtidigt bokar de som reser tätt inpå”, säger Grete Kruse Roald.
”Det går inte att säga exakt hur bokningarna i januari och februari blir innan vi kommer dit.”
När pandemin bröt ut slopade EU kravet på att flygbolag måste använda minst 80 procent av sina ankomst- och avgångstider för att få behålla sina slottider till kommande år. Men under året har de återinfört ett 50-procentigt krav som gäller fram till sista mars.
Lufthansas vd Carsten Spohr sa innan julhelgen att det tyska bolaget kommer att göra 18.000 onödiga flygningar under vintern för att behålla sina tider, i en intervju med Frankfurter Allgemeine.
Freja Annamatz säger att hon hoppas att SAS slipper flyga halvtomma plan för att leva upp till kravet.
”Vi har inte behövt göra det ännu och hoppas att vi slipper göra det framåt.”
Källa:di.se