Till följd av nya direktiv från Konsumentverket har resebolag avlägsnat synliga rabatter fån sina erbjudanden. Speciellt aktuellt för fler att känna till då många just nu bokar både påskresor och sommarsemestrar. När priset är en extra viktig faktor för många får resenärerna själva navigera i prisdjungeln utan tydlighet kring vilka rabatter som finns.
Sammanfattning – Nya tider för priser på paketresor:
- Nytt: Inga mer synliga rabatter på paketresor.
- Anledning: Ny EU-lag och krav från Konsumentverket – de senaste 30 dagarnas lägsta pris behöver visas i realtid i anslutning till rabatterat pris
- Teknisk utmaning: Ingen aktör i resebranschen kan möta kraven då ett pris på paketresa innehåller oerhörd mängd variabler
- Innebörd: Konsumenter kan inte se vilka resor som är rabatterade med förmånligt pris och får själva bilda sig en uppfattning om vad som är normalpris respektive rabattpris
- Resebolagen: Airtours och Ving tog bort rabattsatser i januari, senare feb/mars även TUI och Apollo
MER INFO:
Konsumentverkets krav
Konsumentverket inledde en särskild granskning under hösten 2023. Detta efter att en ny EU-lag trädde i kraft från september 2022 som innebär att företag som rear en vara måste ange varans lägsta pris de senaste 30 dagarna, det så kallade 30-dagarspriset. Syftet med detta är att konsumenter inte ska missledas att tro att prissänkningen är större än vad den egentligen är.
Mer om lagen: https://www.svenskhandel.se/nyheter/nyhet/nya-konsumentsrattsliga-regler
Resebolagens tekniska system klarar inte den nya lagen
I priset för en paketresa finns en stor mängd variabler, som rör sig varje dag, till och med timme för timme, vilket gör utgångspriset som rabatten baseras på konstant föränderlig. Att möta kravet på att visa de senaste 30 dagarnas lägsta pris i realtid klarar alltså ingen aktör i branschen av. Fram till nu har priset som systemet tar fram kunnat visats i kombination med en rabattsats och därefter rabatterat pris. Rabatter är vanliga i resebranschen i samband med t.ex. Black Friday, vid tidiga bokningar i januari till mars, samt vid sista minuten. Airtours och Ving tog bort den synliga rabattsatsen i januari 2024. Nu senast har även TUI och Apollo tagit bort rabattsatsen.
För konsumenten
För konsumenten innebär detta nya tider där man helt enkelt själv får bilda sig en uppfattning vad högt pris, normalpris respektive rabatterat pris är. Detta är såklart högaktuellt så här på våren när många tittar på sista minuten för påsk och sommarsemester. Vissa resor är starkt rabatterade, andra lite och andra inte alls….
Citat
Stefan Chatzopoulos, VD Airtours:
“Rabatter har alltid varit ett viktigt incitament för kunderna så detta innebär helt klart nya tider för branschen. Det ligger absolut i vårt intresse att hitta en väg framåt som funkar och där vi kan visa rabatter igen men som det ser ut nu går det inte. För att möta kraven behöver vi skapa ett nytt system som sparar upp mot 220 miljoner priskombinationer per dag som kan trattas ut och sammanfattas i realtid vilket vårt system inte klarar av i dagsläget. Det är lite annorlunda för en paketresa där det ingår sådan otrolig mängd variabler jämfört med en produkt som hemelektronik eller kläder. Men kraven från Konsumentverket på resebranschen såväl som andra branscher grundar sig i ett behov av transparens som vi tar på allvar. Vi tog bort den synliga rabatten i janarui”, säger Stefan Chatzopoulos.
Framåt
I framtiden finns det förhoppning att Konsumentverket kommer med nya riktlinjer anpassade efter resebranschen. Ett annat alternativ är att reseaktörerna utvecklar nya tekniska system som klarar av att tillmötesgå kraven men att bygga om systemen kommer vara komplext och oavsett om detta görs kommer en nära dialog behövas med Konsumentverket.