Inrikesflyget fortsätter att tappa passagerare.
Under januari flög omkring 50.000 färre resenärer via Arlanda i Stockholm jämfört med ifjol, vilket är en nedgång med 12 procent. I Göteborg och Malmö är tappet ännu större.
”Vi ser en fortsatt svag utveckling”, säger Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör.
Men det är långt ifrån flygskam som ligger bakom utvecklingen, menar hon.
Samtliga tio flygplatser som ägs av statliga flygplatsoperatören Swedavia hade vikande passagerarsiffror under 2019. Januari 2020 visar att den fallande flygtrenden fortsätter.
Totalt 2.670.000 reste via Swedavias tio flygplatser under månaden, vilket är en minskning med 6 procent. Men när det gäller inrikesflyget är tappet större, 11 procent. Här är det framför allt de tre storstäderna, Göteborg, Malmö och Stockholm, som fått känna på de största nedgångarna. I Göteborg och Malmö minskade inrikesresenärerna under januari med 20 respektive 18 procent. En utveckling som oroar Swedavias marknadsdirektör Charlotte Ljunggren.
”Tillgängligheten minskar ju i hela Sverige men framför allt från och till de stora hubbarna, som flyger till ställen som Heathrow och Frankfurt. Får du inte frekvensen i inrikesflyget så minskar möjligheten för att komma ut i världen.”
Charlotte Ljunggren ser flera förklaringar till att svenskarnas flygande minskar. Klimatet, som fått ett allt större utrymme i debatten, är en av dem, men också att arbetsplatser skiftat i sitt sätt att jobba och är i mindre behov av flyget. Byggboomen under 2017 startade en fallande restrend där arbetsplatser fick fullt upp på sina lokala marknader, så pass att konsulter och ingenjörer inte behöva pendla till andra städer i samma stora utsträckning, menar Charlotte Ljunggren.
”Vi såg att den här trenden höll i sig under 2018 samtidigt som de digitala verktygen slog igenom och man många började ha vartannat möte via skype och vartannat möte på plats.”
Under 2019 har klimatet hamnat än mer i fokus vilket bidragit till att flera arbetsplatser har ändrat sina resepolicys, något som färgat av av sig i siffrorna. Samtidigt syns en avmattning i konjunkturen.
”Då passar man på att skriva nya typer av resepolicys. Moteffekten till detta gör att flygbolagen reducerar utbudet. Tittar jag på Göteborg så har utbudet minskats med nästan en fjärdedel. I Malmö lämnade Norwegian vilket lett till att en fjärdedel har försvunnit från marknaden även där.”
Charlotte Ljunggren beskriver nuläget som utmanande och tufft där flygskatt och en svag krona spätt på utvecklingen. Samtidigt ser hon ljuspunkter i utrikesflyget där Landvetter är ett exempel på flygplats där passagerarsiffrorna ökat, under januari reste 3 procent fler via Landvetter och ut i världen jämfört med i fjol.
”Där fortsätter utrikesresandet att öka, mycket på grund av lågkostnadsbolagen. Ryanair fortsätter att satsa på Västsverige vilket är positivt. Också Qatar har ökat sina avgångar. Det driver på trafiken och hänger ihop med konjunkturen i Västsverige som vi ser är stark med många internationella bolag.”
Många ser ändå flyget som en av de stora miljöbovarna, vad är de bästa argumenten för att ta flyget och inte tåget i dag?
”Tar vi inte flyget i dag finns inte flyget imorgon. Vi är världsledande i att driva klimatsmarta flygplatser och får besök från andra som tittar på hur vi gör. Vi har lämnat in en färdplan om ett fossilfritt Sverige, är det någon som ska gå före så är det Sverige när det gäller den omställningen. Vi ligger redan långt fram och en otroligt viktig del är omställningen till biobränsle som vi självklart ska vara först ut med att producera.”