Nya Zeeland försöker locka till sig turister genom en ny reklamkampanj.
Men den slogan man använder sig har lett till hånfulla kommentarer från många som jämför turismkampanjen med en utförsäljningsannons, skriver CNN.
Turismen är enormt viktig för Nya Zeelands ekonomi. Efter pandemin har dock branschen inte återhämtat sig som man hoppats.
Landet drar nu i gång en ny turismkampanj som riktar sig till potentiella besökare från Australien vilket man hoppas ska stimulera ekonomisk tillväxt.
”Antalet besökare från Australien ligger för närvarande på cirka 88 procent av 2019 års nivå – den här kampanjen kommer att uppmuntra fler av våra grannar att boka nu och komma hit. Vad den här turismkampanjen säger till våra australiska vänner är att vi är öppna för affärer, det finns fantastiska erbjudanden och vi skulle älska att se er snart”, säger ministern Louise Upston i ett pressmeddelande.
”Lämnar landet i rekordhöga antal”
Kampanjen, som består av affischer där turister häpnar över Nya Zeelands landskap, har kostat tre miljoner kronor. Men det som hamnat i fokus är ordvalet i kampanjen där ”everyone must go” står i fokus.
Tanken är förstås att få så många som möjligt att besöka landet. Men eftersom utförsäljningsannonser i engelsktalande länder ofta innehåller orden ”everything must go” var oppositionspolitiker snabba att kritisera den. De menade att den låter som om ”vi ligger i en utförsäljningskorg”.
Ett rekordstort antal nyzeeländare lämnade landet förra året vilket fick flera användare på X att dra paralleller mellan detta och turistsloganen ”alla måste åka”.
”Nyzeeländarna röstar med fötterna och lämnar landet i rekordhöga antal samtidigt som regeringen börjar fokusera på att marknadsföra till australiensare”, skriver parlamentsledamoten Barbara Edmonds på X.