Brevet är från Frank Oostdam, President för ECTAA, den europeiska föreningen för resebyråer och researrangörer.
Detta brev uttrycker vår oro angående den kommande revideringen av direktivet om paketresor, dess troliga konsekvenser för små och medelstora företag (SMEs) och konkurrensen inom resebranschen, särskilt med flygbolag.
ECTAA, den europeiska föreningen för resebyråer och researrangörer, skulle vilja uttrycka sina farhågor angående den pågående revideringen av direktivet om paketresor (PTD), som förväntas släppas den 29 november 2023.
I linje med Europeiska kommissionens Inception Impact Assessment om PTD har vår förening länge förespråkat en grundlig och gemensam undersökning av PTD och Förordning 261/2004 om passagerarrättigheter inom flygtrafik. Särskilt med tanke på bristerna som avslöjades av COVID-19-pandemin inom ramen för dessa två lagstiftande ramar, förseningar från flygbolag att återbetala passagerare för inställda flygningar och de påverkan dessa åtgärder hade på reseintermediärer krävde ett kraftfullt lagstiftningsåtgärder.
Tyvärr har bristen på politisk ambition och olika mål från generaldirektoraten blivit tydliga under de senaste månaderna och hotar möjligheten till meningsfull reform. Även om de flesta frågor som rör passagerarskydd som uppstod under pandemin var direkt relaterade till flygbolags praxis, är det överraskande att DG MOVE tycks luta mot att införa minimikrav på flygbolag i sin kommande översyn av passagerarrättigheter. Å andra sidan är DG JUST inställd att föreslå strängare krav för resebyråer och researrangörer, trots deras begränsade inblandning i de problem som uppstod under pandemin.
Reseintermediärerna är särskilt oroade över DG JUST:s avsikt att införa en begränsning av förskottsbetalningar i den kommande översynen av PTD, särskilt riktad mot paketarrangörer. Enligt vår uppfattning är detta onödigt, eftersom den nuvarande direktivet redan ger betydande säkerhetsåtgärder för resenärer i händelse av paketarrangörers insolvens. Å andra sidan kommer den kommande översynen av passagerarrättighetsramverket att sakna motsvarande åtgärder eftersom ingen begränsning av förskottsbetalning är planerad. Till och med att skydda passagerares betalningar mot flygbolagens insolvens kommer inte att inkluderas eller kanske bara adresseras som en skyldighet att informera konsumenter om tillgängligheten av försäkring (till en extra kostnad) för att skydda dem från denna risk. Vi har redan kommunicerat, tillsammans med andra bransch- och konsumentföreningar, om bristen på en sådan produkt på marknaden.
För att göra saker och ting värre, enligt den senaste informationen som samlats in, övervägs det att begränsa omfattningen av PTD genom att utesluta lös sammansättning som säljs av flygbolag via tredjepartsförmedlare (t.ex. biluthyrningsföretag, boendeplattform) från att kategoriseras som länkade researrangemang (LTA). Om definitionen verkligen ändras kommer flygbolag att kunna sälja kombinationer av researrangemang utan att behöva följa någon av de skyldigheter som fastställts i PTD, inklusive de mer begränsade LTA-kraven. Denna potentiella kryphål skulle gynna större flygbolag som kan erbjuda oskyddade kombinationer och störa rättvis konkurrens till nackdel för mindre intermediärer.
Enligt vår uppfattning är bristen på samordning och gemensamma ansträngningar i dessa två viktiga initiativ en missad möjlighet, och skillnaderna mellan de två övervägda revideringarna kommer bara att förvärra de befintliga fragmenteringarna. En obalanserad strategi kan undergräva en rättvis spelplan inom resebranschen och slutligen skada konsumenter genom att minska tillgängligheten av researrangemang på grund av nya bördiga, betungande skyldigheter för arrangörer, särskilt små och medelstora företag (SMEs).
Med tanke på de potentiella negativa effekterna som dessa initiativ kan ha på mindre företag, skulle vi välkomna möjligheten att diskutera våra farhågor och utforska alternativa lösningar i ett möte vid din tidigaste bekvämlighet.
Frank Osstdam
President of ECTAA