fredag 18 okt, 2024

Överraskande stort och positivt gensvar från världen på Visit Swedens kampanj Sweden (not Switzerland)

Dela

Foto:Visit Sweden

Efter bara några dagar har marknadsföringskampanjen om turistlandet Sverige, där Visit Sweden vill göra upp med Schweiz om vilket land som är vilket, fått ett genomslag i global media i fler än 35-tal länder.

I enbart Visit Swedens egna digitala kanaler är räckvidden över en miljon personer under kampanjens första dagar och med hundratals positiva och uppmuntrande kommentarer från schweizare och övriga världen.

I en första undersökning med 500 respondenter som sett kampanjen säger över 70 % att de nu är mer intresserade av att resa till Sverige än tidigare. 

Under kampanjens första dagar, kampanjen lanserades 23 oktober, har över 500 nyhetsartiklar publicerats om Sverige i över 35 länder i flera världsdelar, utifrån Visit Swedens kampanj med sammanlagt miljontals läsare. 

Bland annat publicerades flertalet artiklar i Forbes, i franska Le Figaro, i italienska Corriere della Sera och i en av Schweiz största dagstidningar Neue Zuricher Zeitung och kampanjens budskap har skapat väldigt positivt engagemang från schweizare och schweizisk media, ambassader och IKEA i Schweiz.

Kampanjen har alltså nått långt fler än de tio länder som Visit Sweden denna gång fokuserat sin marknadsföring till: Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina samt Schweiz, Norge, Danmark och Finland.

–          Kollegor som arbetat för Visit Sweden i 20 år säger att ingen tidigare kampanj fått detta stora, positiva gensvar på så kort tid, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

–          Vi är naturligtvis oerhört glada för det stora och positiva gensvaret som faktiskt har överrumplat oss lite, säger Susanne. Vi visste att det var en bra kampanj med en kul twist – men att den skulle mottas på här bra så snabbt…

Nu har Visit Sweden börjat nås av människors och mediers egna filmklipp, där de föreslår olika fördelningar av ländernas olika egenskaper.

–          Vi får mängder med positiva kommentarer och korta filmer där privatpersoner, influencers och medier nu gör egna listor och fördelningar av ländernas olika tillgångar. Bland annat tycker många att vi ska behålla surströmmingen för oss själva, skrattar Susanne.

Visit Sweden har efter det positiva gensvaret från världen, nu utökat och accelererat kampanjen med olika typer av digital annonsering enligt plan.

–          Vi skruvar nu upp kampanjens synlighet ytterligare ett steg för att maximera den positiva bild som kampanjen sprider om Sverige som turistdestination, säger Susanne.

Till de ytterst få, uteslutande i Sverige, som vagt ondgjort sig över Visit Swedens kanske lite udda kampanjgrepp och tajming, hälsar Susanne:

–          Vi i fantastiska, demokratiska Sverige med fritt ord, öppenhet och tolerans ska inte sitta tysta. I stället ska vi göra allt vi kan för att attrahera fler att komma hit och ta del av och inspireras av våra svenska värderingar och kanske ta med sig lite av dem hem efter en lyckad semester.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Det senaste dygnet har Kanarieöarna i Spanien drabbats av kraftigt regn, skriver Canarian Weekly.  Regnet har...
Stadsfullmäktige i Prag har fått nog av överförfriskade turister. Nu bannlyses organiserade, nattliga pubrundor i...
I takt med att resenärer allt mer söker genuina och oförglömliga upplevelser, växer intresset för...
Resenärerna har sagt sitt: Här är Arlandas populäraste räkmacka! Inför Räkmackans dag 14 oktober 2024...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy