Vid årets bolagsstämma i slutet av april, för det statligt ägda marknadsföringsbolaget för turistlandet Sverige, Visit Sweden AB, valdes en ny ledamot in i styrelsen: Per Sjödell.
Per Sjödell (f 1972) har en magisterexamen i ekonomi från Linköpings Universitet. Han har en bakgrund som global marknadsdirektör H&M, marknadschef ICA, VD Pocket Shop samt Sverige-VD för Gant och Fiskars. Han har varit styrelseordförande för Lindex, Lyko och Nordic Morning samt styrelseledamot i Stockmann och Akademibokhandeln.
Idag är Per verksam som styrelseordförande för Arkvision Nordic, Identity Works, Equestrian Stockholm och Parfym.se. Han är också styrelseledamot i Spendrups, Swedavia, Spring Wine & Spirits, Haypp Group och Carismar Software.
– Per blir ett bra tillskott och komplement till styrelsen med sin breda erfarenhet och engagemang för bland annat marknadsföring, värdeskapande och digitalisering, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.
– Jag vill även passa på att tacka Jari Virtanen som efter nio års klokskap nu lämnar över stafettpinnen som styrelseledamot för Visit Sweden till Per.
– Det ska bli otroligt kul att få jobba tillsammans med Visit Swedens duktiga team och bidra till att marknadsföra vårt fantastiska land. säger Per Sjödell, nytillträdd styrelseledamot för Visit Sweden.
– Jag vill verkligen välkomna Per till Vist Sweden och är övertygad om att han kommer att tillföra insikter och värdefulla aspekter till vårt arbete att skapa värde för svensk turism- och besöksnäring genom marknadsföring av turistlandet Sverige, säger Susanne Anderson, vd för Visit Sweden.
I samband med årsstämman avtackades Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel & Retail Group som suttit i styrelsen som ledamot sedan 2014. Både ordförande, bolag och ägare tackade för Jaris höga kompetens och engagemang.
Enligt Pressmeddelande