Turist- och besöksnäringen förbereder sig för en helt normal sommar utan pandemi. Branschen skriker nu efter efter personal för att klara efterfrågan.
”Det är ganska många som upplever att det finns brist på vissa specialkompetenser, säger Parks and Resorts koncernchef Christer Fogelmarck.
Även om spridningen av omikron just nu är fortsatt hög i Sverige så väntas behovet av restriktioner minska framöver då den här varianten bedöms vara lindrigare. Beskedet från regeringen och socialminister Lena Hallengren (S) var nyligen att flera av restriktionerna kan komma att avvecklas från och med 9 februari.
Detta har fått flera branscher att se ljust på framtiden.
Inte minst är tongångarna positiva från Parks and Resorts som driver driver nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Sedan i mitten av januari annonserar bolaget, som ägs av syskonen Johan och Helena Tidstrand genom JHT Intressenter AB, om att de behöver rekrytera 3.400 personer till sina fyra parker.
”Det är lite fler än vad vi rekryterade 2019. Det blir en total återgång”, säger Christer Fogelmarck.
Även i fjol, med den nya pandemilagen, rådde dock positiva tongångar från bolaget som 2020 tvingades ta in 400 miljoner kronor i externt kapital från AMF pension för att överleva.
”Men nu är läget annorlunda då vi möts av rapporter om att omikron kan vara det sista som händer. Det är ett annat läge som gör att vi vågar satsa nu”.
En problematik är dock att hitta det de söker, nämligen personal.
”Många av dem som jobbade inom besöksnäringen före pandemin har skolat om sig och fått andra jobb. Det är ganska många som upplever att det finns brist på vissa specialkompetenser, framför allt inom restaurang”, säger Christer Fogelmarck.
Även inom resebranschen, som också har haft det tufft under pandemin, ser man en ökad efterfrågan. Tui, som är ledande på den nordiska resemarknaden och listade på Berlinbörsen där aktien har stigit med över 10 procent i år, har exempelvis 20 procent fler bokningar i Sverige inför sommarsäsongen jämfört med samma tid förra året. För resorna i maj och juni har det dock gjorts 100 procent fler bokningar än förra året bland de svenska kunderna.
”Då ska man dock ha med sig att bokningarna går betydligt långsammare i Sverige än i de flesta andra länder där vi är verksamma, där går sommarförsäljningen helt fantastiskt. Vi tror att samma ketchupeffekt kommer hit ganska snart. Vi räknar med att det här blir den bästa sommaren sedan 2019”, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på Tui.
Hur har ni tagit höjd för detta?
”Vi har bland annat tagit fram ett bredare utbud av destinationer, vilket har att göra med att vi allokerar fler flygstolar och hotellsängar. Vi tror att det här kommer att bli en fantastisk sommar. Det är de indikationer vi har fått från andra marknader som har kommit lite längre i pandemin. Sverige ligger lite efter just nu.”
Även Tui har kraftiga rekryteringsbehov. Just nu har bolaget att behov av 7.000 nyanställningar i koncernen globalt, varav 37 är positionerade i Sverige.
”Vi går på högvarv för att fylla på. Dels reseledare, men även personal som ska stärka upp vår kundtjänst”, säger Adam Györki.’
När det gäller den inhemska hotellmarknaden ser läget redan nu bättre ut än vid samma tidpunkt förra året, detta enligt branschorganisationen Visita. Exempelvis är 57 procent fler nätter bokade i juni än under samma månad förra året sett till rikssnittet.
Elite Hotels, som hade en stark sommar förra året med en genomsnittlig beläggning på 80 procent (högre än 2019), ser ljust på framtiden.
”Vi förväntar oss återigen en väldigt bra sommar när pandemin väl lägger sig. Vi tror också på ett ökat internationellt resande som kommer att gynna storstäderna”, säger Elite Hotels vd David Halldén.
Kedjan driver totalt 40 hotell runt om i Sverige och har i dag omkring 2.000 anställda. För att klara trycket i sommar håller Elite Hotels just nu på att rekrytera nära ett 300-tal fast anställda.
”Därutöver kommer det även att behövas flera säsongsanställda. För att klara det här gör vi ett antal utbildningsinsatser där vi tar in mindre erfarna medarbetare och utbildar på plats”, säger David Halldén.
Upplever du att det är svårt att rekrytera personal?
”Det är vår upplevelse, och det tror jag gäller hela branschen”.
Även Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice ser positivt på sommaren.
”Vi räknar med att det här blir den absolut bästa sommaren som vi någonsin har haft i det här bolaget, och det kommer även gälla för våra konkurrenter. Det bygger på att det finns ett uppdämt behov av att resa och var ett stort tryck i sommar”, säger bolagets kommunikationschef Kenneth Hultgren.
Innan pandemin hade kedjan 7.000 anställda i Sverige. Det antalet har sedan dess krympt till 5.000. Nu är planen att återgå till 7.000 igen under året.
Källa:di.se