Köpenhamns flygplats vill gärna locka resenärer från södra Sverige.
Alla flygplatser försöker utöka sitt upptagningsområde av passagerare. För Köpenhamns flygplats innebär det att de gärna lockar kunder i södra Sverige. Om fjolårets siffror skulle vara en indikator i kampen om passagerarna i södra Sverige visar det fördel Köpenhamn. Medan flygplatsen i Kastrup växte med nära 4 procent minskade Malmös flygplats Sturup antalet passagerare med 1 procent, inte minst på grund av en nedgång i inrikestrafiken på hela 7 procent.
”Vi slåss om alla kunder och det inkluderar alla svenskar som numera enkelt kan komma till oss med tåg”, säger Thomas Woldbye på Köpenhamns Flygplats som också säger att han noga följer debatten om nya snabbjärnvägar i södra Sverige.
”Om de blir av kommer det ytterligare växa vårt upptagningsområde i Sverige vilket är positivt.”
Men Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia, som äger Sturup ser inte statistiken som en indikator på ett tapp och pekar på en naturlig följd av att flygplatsen haft en tillväxt på drygt 30 procent sedan 2010.
”Kastrup är förstås en viktig flygplats för det internationella resandet i södra Sverige och Malmö Airport är ett komplement till Köpenhamn med smidiga resenärsflöden på inrikessidan och många direktlinjer till framför allt östra Europa”, säger Jonas Abrahamsson som ser en god potential att locka fler danska resenärer över sundet.
”Men för att utvecklas vidare behövs kollektivtrafik till och från flygplatsen”, säger han och får medhåll av Per Tryding, vice vd på Sydsvenska handelskammaren.
”Den planerade breddningen av E65 är ett viktigt steg. Men jag skulle även vilja se fler och nya busslinjer till Sturup. Järnväg lär däremot dröja länge.”
Per Tryding menar också att Köpenhamns flygplats är viktigt för näringslivet i södra Sverige och är positiv till de stora investeringar som just nu sker i Kastrup. Däremot oroas han över hur regeringen och Swedavia så tydligt numera prioriterar Arlanda hårt och därmed riskerar att åsidosätta andra flygplatser.
”Mindre flygplatser är just nu inte alls i radarn i näringspolitiken utan allt handlar om Stockholm Arlanda. Visst kan det påverka Sturups möjligheter negativt. Även om Sturup är mindre så är det också viktigt att det finns ett alternativ till Köpenhamns flygplats. Det påverkar priserna och servicen”, säger Per Tryding.
Källa.di.se