På Helsingfors Mässcentrum i januari kan man återigen, efter ett långt uppehåll, känna av den internationella reseatmosfären och smaka på olika reseupplevelser, dra nytta av konkreta förmåner och få tips samt intervjua experter från mer än 60 länder ansikte mot ansikte. Efter år av väntan förväntas mässan bli mycket livlig. Resemässan äger rum den 20.–22.1.2023 (Matka Trade Day för proffs inom branschen den 19.1.).
Nordeuropas största rese-evenemang, Resemässan, arrangeras efter ett uppehåll på tre år. Återhämtningen efter pandemin har börjat snabbt och branschevenemanget förväntas nu höja allmänhetens resfeber till en aldrig skådad hög nivå. För besökarna är Resemässan dagstur runt i världen redan i sig. Här kan man bekanta sig med olika resmål och kulturer och få tips om rutter utöver mässerbjudanden och smakupplevelser.
Grekland, som redan år 2021 förbundit sig att fungera som Resemässans partnerdestination, kommer att fortsätta denna roll. Samarbetet kommer att fortsätta på begäran av både Greklands nationella turistorganisation och Resemässan. Enligt en undersökning genomförd av Resebranschens förbund i Finland rf – SMAL, kommer Grekland även i år att vara det populäraste semestermålet för finländare.
”Vi är glada över att samarbetet fortsätter. Grekland har länge varit ett av de populäraste resmålen för finländare och en bredare presentation av landets möjligheter med tanke på turismen har önskats redan tidigare”, säger Resemässans Business Manager Noora Haatainen.
Resemässan är Nordeuropas största professionella evenemang inom resebranschen, och den föregås av business evenemanget Matka Workshop Day den 18.1.2023, där hundratals företag gör affärer under korta möten som bokats i förväg. Torsdagen den 19.1.2023 är själva dagen för proffs inom branschen med tillhörande program, medan fredagen planeras med tanke på studeranden. Jobb inom turism-, logi- och evenemangsbranschen presenteras av företag som profilerat sig som Framtidens arbetsgivare.
Folk vill uppleva Greklands många öar och kulturmål
Grekland både ses och hörs under Resemässan i januari. Destinationen med partnerland -status presenteras både i montrarna av ett flertal grekiska operatörer och i evenemangsprogrammet.
”Vi är stolta över att Grekland är en partnerdestination på Resemässan och att evenemanget äntligen kommer att äga rum i januari 2023. Finland och de övriga nordiska länderna är viktiga för den grekiska turismen och vi vill att allt fler turister ska lära känna våra resmål. Säkerhet, äkthet och grekisk matkultur är viktiga skäl till att finländarna kommer att fortsätta besöka Grekland”, säger Pavlos Mourmas, chef för de nordiska och baltiska länderna vid Greklands statliga turistbyrå.
Enligt Pressmeddelande.