Amadeus har släppt sina efterlängtade Travel Trends för 2025, som ger en inblick i framtiden för det globala resandet. I samarbete med Globetrender, som förutser resetrender, och med hjälp av Amadeus egenutvecklade och andra ledande branschdata, lyfter rapporten Amadeus 2025 Travel Trends fram fem viktiga trender som kommer att omforma reselandskapet under det kommande året:
- ”Nya glansdagar”: Förändringströtta resenärer längtar efter enklare, lyckligare semestrar som drivs av tidigare erfarenheter och ett fenomen som kallas ”glimmrande retrospektion”.
- ”Personanpassat flygande”: Framsteg inom AI, 5G-mobilanslutning och VR kommer att samverka för att skapa mycket personliga, uppkopplade och uppslukande upplevelser för flygpassagerare.
- ”Banbrytande Hotell”: Hotell blir alltmer destinationer i sig, eftersom resenärerna planerar resor kring ikoniska hotell med unika identiteter som ”visitkort”.
- ”Uppgång Asien ”: Asien förbereder sig för en förnyelse av resandet och siktar på att återta sin position som en nyckelspelare i den globala turistindustrin.
- ”Förbindelser IRL”: I takt med att utbrändheten vid digital dejting ökar kommer resor att bli en ny väg för relationer i verkliga livet, från semesterromanser till varaktig vänskap.
”Efter ett år där förändring har blivit bakgrunden till det dagliga livet söker resenärerna mer än någonsin en djupare koppling till människor och platser”, säger Daniel Batchelor, Vice President, Global Corporate Marketing & Communications på Amadeus. Han fortsätter: ”Vi kommer att få se en blandning av gamla favoriter och nya uppslukande upplevelser, med unika vistelser som sätter destinationerna på kartan. Asien är redo för ett uppsving inom turismen, samtidigt som vi ser en ökning av spontana soloresor, eftersom människor söker mer autentiska upplevelser utanför skärmen.”
Jenny Southan, grundare och VD för Globetrender, tillägger: ”Det är viktigt att förutse de förändrade sätt på vilka människor utforskar världen, och de krafter som påverkar deras beslut. Att samarbeta med Amadeus för att ta fram rapporten 2025 Travel Trends innebär att vi tillsammans kan hjälpa företag att framgångsrikt förutse de behov och krav som morgondagens resenärer har. För konsumenterna själva, som är pressade att fortsätta hitta glädje i en föränderlig värld, är det ingen överraskning att se att människor ser tillbaka på den ”gamla goda tiden” när livet var enklare och vänder sig till traditionella sätt att skapa mänskliga kontakter, trots den artificiella intelligensens framfart.”
Nya glansdagar
Nostalgi driver på uppkomsten av ”nya glansdagar”, där det förflutna står i centrum. Från comebacken av 90-talsfilmer och CD-skivor till generation Z:s kärlek till digitalkameror – kulturen omfamnar retro vart man än tittar. När det gäller resor försöker vuxna återuppleva sabbatsår, avlägsna smekmånader och barndomsdrömmar – till exempel listade Airbnb en Polly Pocket-inspirerad uthyrning – och amerikanska resenärer flockas tillbaka till Miami, en hotspot från ”Miami Vice”-tiden.
När millenniegenerationen når medelåldern kommer vi att få se en renässans för den klassiska husvagns- och campingsemestern. Eurocamp ser en enorm ökning av bokningar, och 2024 ser ut att bli det bästa året på fem decennier. I USA blomstrar också sommarläger för vuxna, och Club Getaway rapporterar en ökning av intäkterna från sina vuxensegment med 9% under 2024 jämfört med 2023.
Personanpassat flygande
År 2025 kommer flygresor att nå nya höjder av personalisering, där smart teknik blandas med skräddarsydda upplevelser ombord. Även om många passagerare konsumerar innehåll på sina egna enheter, höjer flygbolagen ribban genom att kombinera algoritmisk underhållning med hyperpersonaliserade system ombord som levererar färskt innehåll – från filmer och TV-serier till reklam och saker att köpa – som är skräddarsytt för den enskilda resenären, baserat på deras historiska preferenser [som medlemmar i lojalitetsprogram].
Med höghastighets-Wi-Fi från leverantörer som SpaceX:s Starlink nu tillgängligt kan passagerarna streama sitt favoritinnehåll under flygningen lika enkelt som hemma. Vi kanske också får se flygbolag som i allt högre grad lånar ut VR-headset till passagerare i första och business class – 2024 började det nystartade premiumflygbolaget Beond dela ut Apple Vision Pros till personer som flög till Maldiverna.
Banbrytande Hotell
År 2025 kommer hotellen att skapa rubriker genom att i allt högre grad bli destinationer i sig själva – de kommer att fördjupa gästerna i den lokala kulturen, historien och den naturliga skönheten i sin omgivning. Gästerna kommer till exempel att bli förtjusta i charmen hos restaurerade moçambikiska dhows på Jannah Lamu i Kenya eller luta sig mot den gammaldags charmen på Maryhill Estate i Sverige.
Många av pionjärhotellen är självständigt ägda, men vissa tillhör större kedjor. Reverb Hamburg, ett Hard Rock-hotell som öppnade i en bunker från andra världskriget; Bunkhouse hotels i USA, kända för att skapa minnesvärda boutiqueupplevelser med flaggskepp i Texas, Kalifornien och Kentucky; medan Marriott Internationals Edition Lake Como, som ligger i en italiensk herrgård från 1800-talet, öppnar 2025. Stora hotellgrupper anpassar sig också och lanserar kurerade boutiquesamlingar som Accors Handwritten Collection, som är förväntas omfatta mer än 17 hotell globalt 2025.
Uppgång Asien
Efter år av begränsat resande är resenärerna glada över att återupptäcka Asiens kulturskatter. Kina öppnar sina dörrar för miljoner genom att utöka visumfriheten, medan Thailands nya digitala nomadvisum och bredare visumfria program för 93 länder kommer att locka en global publik.
Popkulturen driver också på intresset, med den kommande säsongen av The White Lotus som utspelar sig i Thailand, Squid Game säsong två som förväntas öka resandet till Sydkorea och en förnyad nyfikenhet på Japans historia inspirerad av TV-serien Shōgun. Iberia har nyligen lanserat direktflyg mellan Madrid och Tokyo, vilket gör det enklare än någonsin för resenärer att utforska Japan.
Under de kommande 15 åren förutspår IATA att Asien och Stillahavsområdet kommer att uppvisa den snabbaste ökningen av passagerarantalet och bidra med mer än hälften av nettoökningen av det globala passagerarantalet fram till 2043. Amadeus data återspeglar detta momentum då utresandet från Chengdu i Kina ökade med 66% till 35,2 miljoner passagerare mellan 2016 och 2023, medan Guangzhou ökade med 20%. Delhi såg också en ökning med 31% till över 30 miljoner utresande passagerare 2023.
Anslutningar IRL (in real life)
Mot bakgrund av digital trötthet stänger resenärerna sina appar och öppnar sina pass, och använder resor för att få nya vänner och till och med hitta romantik i verkliga livet. Enligt Amadeus bokningsdata ökade fritidsresandet med 15,6 % under 2023 jämfört med föregående år, med en ytterligare ökning på 9,2 % hittills under 2024.
Trendrapporten 2025 förutspår en våg av grupp- och soloäventyr som är utformade för att skapa genuina kontakter. Från G Adventures ”Solo-ish”-resor som bekämpar ensamhet till TimeLeft, en app för resenärer som låter dig träffa fem främlingar för middag varje onsdag i över 60 länder. Socialt driven festivalturism ökar också, med medlemmar av HBTQ+-samhället som kommer att samlas i Washington DC för World Pride 2025.