söndag 29 sep, 2024

Ryanairs vd liknar statligt stödda flygbolag vid crackmissbrukare

Dela

Foto:ryanair

Europas flygbolagsjättar kommer aldrig kunna betala tillbaka på lån från ägarländer som stör ut en sund marknad där bolag som Air France är så beroende av injektioner att de är att likna vid crackmissbrukare, enligt Ryanairs kontroversielle vd Michael O’Leary.

I en intervju med Financial Times förnyar Michael O’Leary sitt missnöje över hur flygbranschen fått en ny ”fix” och stöttats av statliga medel under pandemin, vilket enligt Ryanair-vd:n medfört att sektorns marknadskrafter vrids ur led.

”Vi, Easyjet, IAG och de andra privata får tävla med de här statsstöda crack-missbrukarna”, sade han och meddelade att 16 fall för överklagande av stöden lämnats in i Europas domstolar.

Hittills har Ryanair förlorat de fem fall som nått avgörande, men Michael O’Leary tror ändå fortsatt att det finns en hög sannolikhet att det irländska lågprisflygbolaget ska kunna nå framgång i överklagandeprocesser.

Det har märkts en tydlig regional skillnad i hur flygbolag har stöttats i en jämförelse mellan Europa, Storbritannien och USA. Inom Europa har flera stater tagit nya eller utökat tidigare ägarskapsandelar i flygbolag som Lufthansa och Air France-KLM, medan brittiska och amerikanska myndigheter förvisso delat ut stöd men inte tagit några andelar.

Brittiska Virgin Atlantics vd, Shai Weiss, anser att det är en viktig poäng för att skapa en sund flygmarknad som klarar sig på egna ben.

”När vi kommit igenom det här kommer det bli oerhört befriande för bolagen som inte har länder i sina ägarregister. Vi kommer kunna fortsätta förbättringsarbetet på ett smidigt sätt”, sade han till tidningen.

Virgin Atlantic förvägrades dock stödpengar från brittiska regeringen och fick i stället gå via den privata marknaden för att äska nytt kapital för att överleva krisen.

Michael O’Leary är inne på samma spår.

”Vi kommer bli ännu mer effektiva och konkurrenskraftiga av att behöva hitta sätt att överleva när vi slåss mot miljarder av statliga stöd”, sade han. 

Något som flera analytiker lyfter fram som en förklaring till de stora statliga stöden är att flygbolagen i många fall är att betrakta som strategiskt viktiga för länder och regioner. Många av bolagen, inklusive flera stora flygplatser, hade inte klarat coronakrisen utan stöden, enligt Bernsteins analytiker Daniel Roeska.

”Stater har i regel injicerat pengar i verksamheter för att upprätthålla flygtrafik och hjälpa bolagen att överleva. Om regeringarna inte gjort det hade vi fått en flodvåg av konkurser”, sade han.

Att SAS  i slutet av fjolåret genomförde sin andra emission på mindre än ett år, med stort statligt deltagande, föll inte alls i god jord hos lågpriskonkurrenterna. I slutet av november avsåg deras branschorganisation anmäla SAS till EU-kommissionen för att ha fått ta emot olagligt statligt stöd.

Källa:Nyhetsbyrån direkt – DI

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy