Ryanairs vd Michael O’Leary förväntar sig att problemmodellen Boeing 737 Max blir godkänd av USA:s luftfartsmyndighet FAA för att återtas i amerikansk trafik innan jul, sade han i en intervju med Reuters på tisdagen.
Den senaste informationen som Boeings storbeställare Ryanairs vd Michael O’Leary fått är att amerikanska luftfartsverket FAA kommer ge sitt godkännande på den här sidan av julhelgen.
”Jag är därför ganska trygg att säga att Max kommer vara tillbaka till sommarsäsongen 2020”, sade han.
EU:s luftfartsmyndighet har dock sagt att man inte kommer lita enskilt på FAA och Boeing utan även genomföra en enskild utredning om det storsäljande planets flygduglighet, vilket kan leda till ytterligare försening.
”Den uppkomna situationen är beklaglig, i nuläget borde vi ha kunnat fylla delar av kapacitetsglappet från Thomas Cook eller exempelvis om Norwegian Air skulle gå i konkurs inom loppet av några veckor”, sade han.
Ryanair är en av de enskilt största beställarna av Boeing 737 Max med 135 plan i Boeings orderbok. Plan av modellen kraschade vid två tillfällen på kort tid innan det globala flygförbudet infördes. Ett felande autopilotsystem som tippade ner flygplanets nos men som piloter inte varit medvetna om har pekats ut som orsak. Totalt har världens flygbolag beställt över 5.000 plan, varav konkurrenten Norwegian står för 110.
Michael O’Leary ville inte spekulera om kompensation från Boeing innan modellen är tillbaka i drift, men hävdade att en kontinuerlig dialog förs med flygtillverkaren. Om driftsåtersättningen dröjer ytterligare och drabbar sommartrafiken nästa år kan bolaget tvingas till nedskärning och uppsägningar, sade vd:n.
”Det absolut värsta som skulle kunna hända är om modellen återtas i drift för att ännu en gång dras tillbaka”, sade han.
Michael O’Leary, som ibland beskrivits som en provokatör i branschen, har för vana att förutspå den norska lågpriskonkurrenten Norwegians kollaps. På lång sikt är det ofrånkomligt att fyra europeiska bolag kommer dominera marknaden. Inom fyra till sex år spår Michael O’Leary att fyra bolag kommer sitta på 80 procent av marknaden. För närvarande finns dock inga planer på att genomföra några förvärv för att elda på en branschkonsolidering.
”För närvarande finns inga planer på att göra fler uppköp”, sade Michael O’Leary.
Ryanair-vd:n säger samtidigt att bolagets övergång till en gruppstruktur gör att man skulle kunna ta in flygplan från Airbus på medellång sikt.
”Det kommer att finnas möjligheter, men för närvarande finns det inga prisskillnader på flygplan. Max-planen har flygförbud, Airbus priser höjs, Boeings priser högs eftersom de inte har någonting att sälja”, säger han till Reuters.
Källa:nyhetsbyrån direkt-di.se