En ny undersökning visar att hälften av svenska folket upplever trängsel vid populära svenska semesterdestinationer. Samtidigt föredrar många svenskar att semestra inom landets gränser. Därför lyfter SJ nu fram ett antal mindre kända, men desto charmigare, destinationer i Sverige för en mer avkopplande semester. En semester från semestrarna.
Undersökningen genomfördes under juni månad och syftade till att undersöka i vilken utsträckning svenska folket avser att semestra inrikes, samt hur stor den upplevda trängseln är på semesterdestinationer i Sverige. Resultatet visar att majoriteten av svenska folket, 54 %, inte planerar att åka utomlands i sommar, samtidigt som en stor andel upplever flera populära semesterdestinationer som överbefolkade.
– Vi vet sedan länge att svenska folket älskar att resa på sommaren, men att så pass stor andel svenskar planerar att enbart semestra i Sverige kom som en nyhet. Vi tror att det finns ett jätteintresse för lite mer undangömda, men ändå tillgängliga, resmål. Och när man letar lite inser man att vi har ett hav av oupptäckta semesterpärlor i Sverige, säger Maria Höglund, Chef Marknad o CRM på SJ.
De ”hemestrande” svenskar som vill få lite hjälp på traven att hitta dessa pärlor i sommar kan nu ta del av tågvänliga destinationer i Sverige som har få taggningar i sociala medier.
– Vi ville göra det enklare för våra resenärer genom att inspirera till att resa till andra, lite mer ovanliga platser än de stora attraktionerna. Samtidigt som vi bidrar till en klimatsmart turism. Genom att lyfta fram mindre besökta destinationer får våra resenärer möjlighet till en mer unik och minnesvärd upplevelse, säger Maria Höglund.
SJs lista över gömda sommarpärlor inkluderar bland annat badplatser som Oxnö klippbad, lugna sommaraktiviteter som att tura med ångaren Thor vid Kronobergs slottsruin samt landets ”minsta kulturaktiviteter” som Dalslands konstmuseum. Bland många andra.
För semestrare som föredrar att vara där alla andra är, närmare stadspuls och festivaler än strandcaféer och cykelutflykter, finns det tips på passande aktiviteter även för dem.
Fakta. Så gjordes undersökningen.
Axiom Insight har genomfört 683 intervjuer under perioden 1-9 juni. Intervjuerna har genomförts i form av en webbenkät och svaren samlas in med syftet att vara riksrepresentativa med avseende på ålder, kön och geografi.