Enligt lag ska resenärer ersättas för inställt flyg, men det finns ingen tidsgräns för när onlineresebyråer senast ska betala ut ersättningen. Många klagomål till Konsumentverket gällde därför resenärer som inte fått tillbaka sina pengar efter att deras flyg blivit inställt under pandemin.
▪ Myndigheten har därför genomfört en EU-gemensam tillsynsinsats mot de tre bolag som haft flest klagomål. Bolagen det gäller är Etraveli (har varumärken som Seat24 och Supersavertravel), eDreams (har bland annat varumärket Travellink) och Kiwi.
▪ Bolagen har gått med på att återbetala konsumenter inom sju dagar vid inställda flyg från att de mottagit pengarna från flygbolaget. Flygbolagen ska enligt lag betala tillbaka inom sju dagar.
▪ Bolagen har även gått med på att tydligare informera om sina kontaktuppgifter på sina webbplatser, och att ge bättre information om rättigheter vid inställda flyg.
▪ Om bolagen inte håller vad delovat kan Konsumentverket vidta åtgärder. Myndigheten försöker i första hand komma överens med företaget så att konsumenten får en rimlig ersättning. Om ingen överens- kommelse nås lämnas ärendet över till Konsumentombudsmannen (KO).
KO kan utfärda förelägganden mot företag, till exempel förbjuda dem att marknadsföra på ett visst sätt. Om företaget inte följer föreläggandet kan KO dra det till domstol.
Källa: Konsumentverket