SAS fortsätter att återuppta sina coronanedlagda rutter, och meddelar om tio italienska destinationer på tisdagen.
SAS återupptar hela sitt utbud av tio destinationer i Italien, i linje med sitt program för att återuppta rutter, enligt ett pressmeddelande på tisdagen.
Därmed flyger det delstatliga flygbolaget på cirka 50 destinationer från Stockholm och sju från Göteborg, enligt en lista i pressmeddelandet.
Sammanlagt flyger SAS därmed på 170-180 linjer och närmare 100 destinationer, i nätverket för närvarande enligt Sverigepresschefen Freja Annamatz. Programmet för att återuppta rutter aviserades i februari, då det nämndes att man skulle återöppna 180 linjer till sommaren.
”Rent destinationsmässigt börjar vi vara i kapp det vi flög innan pandemin, bortsett från interkontinentala avgångar”, förklarar SAS Sverige-presschef Freja Annamatz för Di, och tillägger att antalet avgångar däremot är fortsatt betydligt lägre.
Tisdagsbeskedet kan ses i ljuset av betydligt lägre flygkapacitet de senaste månaderna jämfört med innan pandemin slog till. Mätt i tillgängliga säteskilometer var kapaciteten bara drygt en fjärdedel i maj i år jämfört med för två år sedan, om än sex gånger så stor som för ett år sedan.
Hur ser planen ut för att återgå till tidigare kapacitetsnivåer?
”Det hänger ihop med efterfrågan på resor som ju i sin tur är helt kopplad till de reserestriktioner där vi nu ser lättnader successivt när länder öppnar upp. Det vi har sagt är att under det här året kommer det att ske en upptrappning av efterfrågan, och att vi närmar oss ett normalläge så småningom. Men den återhämtningen kan pågå ända till 2022, och efterfrågan någon gång under 2022 tror vi kommer att normaliseras mot liknande nivåer från före pandemin”, säger Freja Annamatz.
I samband med sin senaste kvartalsrapport, som kom i maj, kommunicerade SAS ett antagande om att resandet från och med mitten av juli i år kommer att vara ungefär hälften av en normal sommar. Flygbolaget planerar att anpassa sin kapacitet till det antagandet förklarar Freja Annamatz och tillägger att det är avhängigt aviserade EU-planer om hur länder öppnar upp, hur vaccineringen framskrider och så vidare.
Prognosen kan jämföras med att SAS trafik (som mäts i RPK, betalda flygkilometer) i juli i fjol uppgick till bara en sjättedel av ett år tidigare. Det var ändå ett rejält uppsving jämfört med april och maj, då flygandet utgjorde blott 2-3 procent av 2019-trafiken.
Bokar ni vartannat säte, som SJ gör på tåget, eller får planen vara fullsatta?
”I flyget följer vi rekommendationer från det europeiska luftfartsorganet EASA. Du som resenär väljer en plats, men det finns inga regler om tomma säten. Sedan maj 2020 har vi haft krav på munskydd och vidtagit andra åtgärder för att se till att man kan hålla avstånd och minska smittspridningen på så sätt”, säger Freja Annamatz. Hon nämner att flygplansluft byts ut snabbt och att planen har högeffektiva filter, varför smittspridning ombord på flygplan är ovanligt.
SAS kabinfaktor, som beläggning kallas på flygspråk, var nere på 36 procent i maj, ganska precis hälften av två år tidigare. Under sommaren brukar SAS nå omkring 80 procents kabinfaktor.
Källa:di.se