Norska luftfartsmyndigheten Luftfartstilsynet har utdelat en miljon norska kronor i böter för att man varit sena med att ersätta kunder för inställda resor.
Myndigheten konstaterar att SAS fortfarande ligger långt efter i sin hantering av coronarelaterade ersättningskrav och noterar att dagens beslut bygger på status den 1 december. Myndigheten kommer att fatta ett nytt beslut i januari baserat på då gällande status i ersättningsärendena.
Luftfartstilsynet granskar parallellt i fall det finns flera flygbolag som är operativa i Norge som dras med lika gamla ersättningskrav, men konstaterar samtidigt att SAS och Norwegian står ut i detta avseende.
Norwegian uppfyller i dagsläget inte heller ersättningskraven enligt flypassasjerforordningen, men eftersom bolaget emellertid är i rekonstruktion är det inte möjligt att utdöma böter.
”Vi är klara över att flygbolagen gjort en stor insats med att betala tillbaka krav, men vi menar att de borde varit i mål nu, 9 månader efter att covid-19-pandemin började orsaka inställda flygningar”, säger luftfartsdirektör Lars Kobberstad i en kommentar och tillägger:
”Vi förstår att flybolagen är i en krävande situation, både ekonomiskt och på andra sätt, men är också angelägna om att kunderna ska få tillbaka sina pengar enligt rättmätiga krav.”
Källa:di.se