SAS är i stort sett klara med de många återbetalningar som kunder väntat på sedan pandemin. Det säger bolaget till Di.
I stället är det nu resebolaget TUI:s flygbolag som Konsumentverket får in flest klagomål om. Konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende i frågan.
Under pandemins inledning tvingades SAS ställa in majoriteten av sina planerade flygningar. Mängden avbokningar resulterade i att en stor andel kunder fick vänta längre än de uttalade sju dagarna på sin återbetalning. Flygbolagen har EU-krav på att inom sju dagar erbjuda full återbetalning om bolaget ställer in en flygning.
”I normala fall gäller sjudagarsregeln och rätt till full återbetalning, vilket vi dessvärre inte kunde leva upp till under den här perioden”, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.
Över två miljoner kunder drabbades av de inställda flygen, enligt presschefen, vilket resulterade i förseningsproblem som nu ska vara avklarade.
”Det kan finnas enskilda ärenden där det av olika skäl, tekniska eller andra orsaker, blivit fördröjningar”, säger Freja Annamatz.
SAS har sedan i början av året återgått till samma återbetalningsrutin som före pandemin och kunder kan förvänta sig full återbetalning inom sju dagar vid inställda flyg.
”Vi har haft en kontinuerlig kontakt med konsumentverket och andra skandinaviska myndigheter kring de här utbetalningarna där vi har berättat hur det framskrider. Vi är nu inne i ett normalläge.”
Vad ska man som konsument göra om man fortfarande inte har fått pengar man anser sig ha rätt till?
”Är det så att man som kund fortsatt skulle sakna sin återbetalning så är vår uppmaning att kontakta oss så fort som möjligt”, säger Freja Annamatz.
Enligt Maja Lindström, jurist på Konsumentverket, stämmer SAS lägesbild överens med deras egen. SAS får i stort sett inte in några anmälningar till konsumentverket i dagsläget.
”Det har varit någon enstaka anmälan mot SAS men det kan vara så att konsumenten felaktigt tror sig ha rätt till återbetalning inom sju dagar”, säger hon.
I de fall där konsumenter fortfarande väntar på återbetalning delar Maja Lindström SAS uppfattning. De klagomål som kommer in i dag är oftast ett resultat av speciella omständigheter.
”Det finns säkert någon enstaka som har fått vänta där de har någon komplicerad bokning med flera flygbolag eller där de har bokat via en resebyrå och pengarna har fastnat någonstans på vägen.”
SAS har inte varit ensamma om den här problematiken och Konsumentverket har lett en stor EU-insats mot de 16 största flygbolagen i Europa. Många flygbolag har varit långsamma med återbetalning och även lämnat felaktig information till kunderna om deras rättigheter.
Just nu är det resebolaget TUI:s flygbolag som Konsumentverket får in flest klagomål om. Kunderna uppger främst att det inte går att komma i kontakt med bolaget och konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende i frågan.
Källa:DI.SE