Det blir ingen pilotstrejk i natt. SAS och pilotfacket fortsätter förhandlingarna om ett nytt avtal, uppger SAS svenska presschef Karin Nyman.
Ny deadline blir i stället om 72 timmar.
Efter veckor med intensiva förhandlingar om ett nytt avtal mellan SAS -ledningen och piloterna är parterna nu överens om att fortsätta. SAS-piloterna skulle ha gått ut i strejk vid midnatt om inte parterna kommit överens.
Men nu är alltså en ny deadline satt till om tre dygn.
”SAS och den norska pilotföreningen är överens om att fortsätta förhandlingarna i tre dagar. Det har varit ett intensivt arbete för att finna en lösning”, säger norska riksmedlaren Mats Wilhelm Ruland.
Karin Nyman, presschef på SAS säger att de är glada för nya timmar.
”Det gör ju framför allt att våra kunder kommer iväg på de resor som de ska de närmaste dagarna”, säger hon till TT.
Martin Lindgren, ordförande i svenska SAS-sektionen på Svensk pilotförening, säger efter förhandlingarna att han inte kan kommentera innehållet i medlingen, men säger att det är värt att fortsätta förhandla.
”Vi måste försöka för både våra medlemmars skull och för SAS skull och för alla våra passagerares skull”, säger han.
”Vi har suttit här i två veckor och har i dag blivit ombedda av medlarna att fortsätta i ytterligare 72 timmar, och det har vi accepterat. Det krävs nu att vi båda går tillbaka till förhandlingsbordet och verkligen försöker komma överens. Vi hoppas att vi ska lyckas.”
Karin Nyman är hoppfull.
”Vi kan bara konstatera att vi har haft konstruktiva samtal de senaste dagarna i förhandlingarna och uppenbarligen gör ju då medlarna bedömningen att det finns en möjlighet att nå en överenskommelse”, säger hon.
I måndags uppgav SAS för TT att en strejk kan påverka runt hälften av SAS flygningar.
Enligt flygbolaget skulle en eventuell strejk drabba färre resenärer än vad Svensk pilotförening tidigare uppskattat, det vill säga 250 avgångar och 45.000 resenärer om dagen. SAS bedömer att runt 200 till 250 avgångar och mellan 20.000 och 30.000 passagerare per dag skulle påverkas.