SJ har vunnit kategorin Transport sedan undersökningens start 2008.
Bland transportföretagen är det bara SJ och Snälltåget som ökat sina resultat. Övriga transportföretag har oförändrat eller sjunkande resultat.
-Antalet tågresor ökar för sjätte året i rad och vi ser att det finns en tydlig trend mot mer hållbart resande. Fyra av tio säger att de väljer tåget av miljöskäl när de väljer transportsätt, säger Erica Kronhöffer, Hållbarhetsdirektör SJ.
För elfte gången har varumärkesföretaget Differ undersökt ”Sveriges Grönaste Varumärke”. Drygt tusen personer från hela landet, i åldrarna 15-74 år, har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 100 företag inom branscherna dagligvaruhandel, bank, kläder, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek.
SJ utsågs även till Sveriges näst grönaste varumärke, enbart slagen av ICA.
-Det är glädjande att få det här kvittot på att vårt hållbarhets- och miljöarbete ger resultat. Ett exempel på vår kommunikation är att SJs resenärer regelbundet får en rapport över hur mycket koldioxidutsläpp de sparat genom att ta tåget, säger Erica Kronhöffer.
SJ köper 100 % förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.