tisdag 24 sep, 2024

Skuldberget kan bli Norwegians smala lycka

Dela

Flygbolaget Norwegian försöker rida ut krisen genom att sätta dotterbolag i konkurs. Bolagets smala lycka kan vara skulderna på nästan 60 miljarder kronor. 

Flygindustrin har genomgått många kriser genom decennierna, men ingen har varit större än dagens. För att minska kostnaderna när intäkterna helt har försvunnit tog Norwegian  Air Shuttle det drastiska beslutet att försätta de danska och svenska bolagen där piloterna är anställda i konkurs och på så slippa betala permitteringslön till i dag sysslolösa piloter och kabinpersonal. 

Konkursbeslutet omfattar inte bolagen som äger flygplanen eller de värdefulla start- och landningstillstånden. Det är värt att komma ihåg eftersom det är först när Norwegian gör sig av med landningstillstånden och de egenägda och leasade flygplanen som SAS blir av med sin absolut värsta konkurrent på den nordiska hemmamarknaden. 

SAS-aktien steg på nyheten från Norwegians konkursåtgärder. Det var sannolikt en förhastad uppgång eftersom Norwegian i dag inte är sämre skick än igår. 

Det kan till och med vara som så att Norwegian är den som förlorar minst på dagens totala flygkris. Det norska flygbolaget var redan före flygkrisen en av de finansiellt svagaste spelarna i branschen med en soliditet på 3 procent och med en finansiell nettoskuld på 34 miljarder norska kronor och ytterligare 24 miljarder norska kronor i leasingskuld avseende de inhyrda flygplanen. 

Denna barlast innebar att Norwegian redan före utbrottet av covid-19 var på defensiven och i färd med att dra ned på antalet flyglinjer för att minska skuldbördan. 

Nu är denna kris så omfattande för flygindustrin att samhället inte kan begära att ett enda flygbolag ska klara sig utan stora statliga stöd eftersom det inte är rimligt att ha en finansiell beredskap för att hantera ett flera månader totalt flygstopp runt om i världen.

Det brukar heta att om man är skyldig banken en miljon har man ett problem. Om man är skyldig en miljard kronor är det banken som har problemet. 

Med tanke på att alla flygbolag nu är i behov av statligt stöd kan det faktiskt vara så att Norwegian blir räddat trots att bolaget har expanderat alldeles för mycket åren före coronakrisen. 

Men det är förstås mycket osäkert och den som tror på det och köper Norwegian-aktier tänker fel. Det kan bli så att bolaget räddas, men att räddningen inte omfattar aktieägarna.

Norwegians grundare Björn Kjos har haft ett par riktigt jobbiga år. Han ångrar nog i dag att han stretade emot när British Airways ville köpa Norwegian i april 2018 när aktiekursen stod 35 gånger högre än dagens notering. 

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy