måndag 25 nov, 2024

Stor ökning av försäljningen av sista minuten-resor

Dela

Semestervädret i Sverige har bjudit på svalare temperaturer under de senaste två veckorna. Nu köper svenskarna allt fler sista minuten-resor till varmare breddgrader.
– I takt med att semestern börjar och vädret blir kyligare så smäller det plötsligt bara till, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på bokningssajten Resia, om sista minuten-resor.

Det soliga och varma vädret har lyst med sin frånvaro under stora delar av juli, vilket ser ut att ha påverkat svenskarnas val av semesterort. Försäljningen av sista minuten-resor har ökat explosionsartat hos de stora resebolagen under de senaste veckorna. Bokningssajterna Ticket och Resia har båda märkt av en stor ökning av bokade sista minuten-resor jämfört med samma period förra året.

Avvaktande bokningstrend

Flera av de reseföretag och bokningssajter som SVT har kontaktat säger att man tidigare under året har sett en avvaktande bokningstrend.

Bo Jakobsson tror att den varma sommaren 2018 är färsk i minnet samtidigt som tågtrenden och medvetenheten kring flygandet har påverkat bokningsläget.

– Sedan förra sommaren har vi sett en avvaktande bokningstrend. Det har varit en lägre efterfrågan på resor under hela våren, säger han.

Fredrik Henriksson, kommunikationschef hos Ving, berättar att bokningstrenden nu vänt även hos dem jämfört med samma tid förra året.

– Nu ser vi att det har varit ett högt tryck på sökandet av resor i och med vädret, säger Fredrik Henriksson.

Svag valuta och flygskam

Även hos resebolaget Apollo har försäljningen av sommarens resor gått trögt, fram tills nyligen, jämfört med sommaren 2018.

– Fler än vanligt tänkte kanske att ”vi ska semestra hemma i år” efter den varma sommaren förra året, säger Apollos Sverigechef Erika Butterworth.

Hon nämner även den svaga kronan som en orsak till att folk inte har köpt lika många resor utomlands tidigare i år.

Kan flygskammen ha påverkat bokandet av resor utomlands i år?

– I vissa grupper, när vi har gjort undersökningar, är det många som säger att det är en påverkande faktor men inget som gör att man väljer bort att resa, säger Erika Butterworth.ÖKNINGEN AV RESOR UTOMLANDS I SOMMARDölj

Ticket: Antalet bokade resor har ökat med 61,5 procent sedan veckan efter midsommar fram till och med den 8 juli jämfört med samma period 2018, uppger PR- och kommunikatoinschef Katarina Daniels.

Resia: Sista minuten-resor till storstäder har ökat under vecka 28, jämfört med samma tid förra året. Det mest populära charterresmålet är Rhodos i Grekland som har ökat med närmare 30 procent jämfört med samma period 2018, enligt försäljningschef Bo Jakobsson.

Apollo: Har sålt nästan 50 procent fler sista minuten-resor i sommar jämfört med 2018, enligt Sverigechef Erika Butterworth.

Tui: Sista minuten-resor har ökat med 30 procent under den senaste veckan, jämfört med samma tid förra året, enligt kommunikationschef Mikkel Hansen.

Ving: Antalet bokade resor under sommarmånaderna har ökat med 50 procent jämfört med 2018, uppger kommunikationschef Fredrik Henriksson.

Källa: SVT-rundringning

Källa:svt.se

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy