fredag 18 okt, 2024

Stora nedskärningar hos krisande rederiet – 70 anställda ska bort

Foto:forsea ferrie

Dela

Foto:forsea ferrie

Efter en tids ekonomisk kräftgång på HH-leden drar Forsea åt svångremmen. 70 anställda ska bort i ett sparpaket som också innebär att bolaget bommar igen en av sina färjerestauranger.

Svallvågorna går höga hos Forsea som brottats med lönsamheten på HH-leden under coronapandemin, som lamslagit turismen över Öresund. Som en följd av den ansträngda situationen vill Forsea nu göra sig av med 70 anställda av företagets sammanlagt cirka 500 fasta medarbetare.

”Coronapandemin har slagit hårt mot vår trafikvolym som snabbt minskade med 80 procent. Situationen har visserligen blivit bättre under sommaren i takt med att både det danska och svenska samhället börjat öppna upp igen. Men volymerna är fortfarande 40 procent mindre än vanligt och det är långt ifrån tillfredsställande för oss”, säger Kristian Durhuus, vd för Forsea.

Tidigare i våras deltidspermitterades en mängd anställda hos färjebolaget. När de nu är på väg att återgå till full arbetstid blir det i stället med vetskapen att flera kolleger kommer att bli av med sina jobb.

”Det är ett väldigt trist beslut, men nödvändigt. Vi måste se över vårt kapacitetsbehov och bemanningsbehov framöver. Det är ohållbart att fortsätta köra med hela vår nuvarande personalstyrka när vi har så pass kraftigt minskade trafikvolymer”, säger Kristian Durhuus.

Berörda fackförbund har kallats till förhandlingar i slutet av augusti.

”Genom åren har företaget gjort successiva personalneddragningar, och vi ser inte hur man ska lyckas behålla den nuvarande servicen ombord med ännu färre anställda. Jag hoppas verkligen inte att man minskar på servicenivån, det vore definitivt inte gynnsamt för bolaget”, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk som svarar för cirka 120 ombordanställda inom den svenska verksamheten av Forsea.

Sparpaketet innebär dock att bolaget även stänger en av sina restauranger, närmare bestämt LAT56 bistrobar på färjan Hamlet.

”Den restaurangen var inte särskilt lönsam före corona och i synnerhet inte nu under pandemin”, säger Kristian Durhuus som menar att företaget riktar all kraft på att försöka bibehålla den nuvarande turtätheten på HH-leden:

”Vi kommer även fortsättningsvis att segla vart 20:e minut, enligt den färjeplan som började gälla när Danmark öppnade sin gräns mot Sverige.”

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy