fredag 14 mar, 2025

Storförlust för Viking Line under pandemityngt 2020

Dela

Foto:vikingline

Färjerederiet Viking Line hade ett tungt 2020 där resultatet efter skatt landade på minus 42,3 miljoner euro vilket kan jämföras med plus 10,8 miljoner euro under 2019. 

Viking Line har drabbats hårt av covid-19-pandemin och fick under 2020 se sin omsättning minska till 188,8 miljoner euro från 496,4 miljoner euro året före. 

”Sedan slutet av första kvartalet var verksamhetsomgivningen extremt ogynnsam för passagerarrederierna och följaktligen blev de ekonomiska konsekvenserna drastiska. Årets utmaning var att bedriva en verksamhet då efterfrågan uteblev på grund av restriktioner och andra begränsningar. Passagerarvolymerna vek kraftigt ned i mars 2020 och i slutet av året kunde vi konstatera att vi tappat 4 miljoner passagerare”, skriver Jan Hanses, vd för Viking Line, i rapporten. 

”Vi tvingades på kort tid konstatera att i princip alla intäkter försvunnit medan en stor del av kostnaderna kvarstod. Av våra fyra verksamhetsben; frakt, personbilar, kryssningsresenärer och ruttresenärer, fungerade endast frakten normalt”, fortsätter han. 

Rörelseresultat uppgick till minus 49,3 miljoner euro vilket var ett tapp från plus 17,4 miljoner euro under 2019. 

Färjerederiet drabbades under hösten av två haverier när Amorella grundstötte i Ålands skärgård och Viking Grace i närheten av Mariehamn. 

”Grundstötningarna orsakade endast skador på fartygen, främst på Amorella. Fartygen kunde ersättas under reparationstiderna med Gabriella, varför resultateffekten var begränsad. Planerade årsdockningar kunde utföras samtidigt. Besättningarnas hantering av haveritillfällena var exemplariskt”, skriver Jan Hanses. 

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

AJet, tidigare AnadoluJet, etablera sig nu på Stockholm Arlanda Airport genom att lansera en ny...
Brittiska Jungfruöarna (BVI) nådde en extraordinär milstolpe under 2024 och välkomnade över en miljon besökare...
Från 1 maj blir det obligatoriskt för alla utländska medborgare som reser till Thailand att...
Med nya Högtidskalendern vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy