600.000 om året. Så många besökare beräknas Göteborg gå miste om efter branden i vattenlandet Oceana. Konsekvenserna lär kännas i hela regionen, tror Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.
Öppningen skulle ha blivit en av årets största händelser i Göteborg. I stället ligger stora delar av vattenparken i ruiner och invigningen skjuts på framtiden.
”Oceana var en jätteviktig del i destinationen Göteborg. Det skulle göra Liseberg till ett resmål året runt och badet skulle tillföra omkring 600.000 nya besök”, säger Peter Grönberg, vd för det kommunala bolaget Göteborg & Co som bland annat äger Liseberg.
Vad de uteblivna intäkterna kostar staden är svårt att räkna ut, enligt Grönberg.
”Vi får inte det tillskottet som vi hade önskat oss och det kan bli tufft för det nya upplevelsehotellet som ligger vägg i vägg, men vad det här kostar rent turistekonomiskt får vi återkomma till. Nu koncentrerar vi oss på att komma i gång så fort som möjligt igen”, säger han.
Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, gissar att det handlar om stora framtida belopp som har gått upp i rök.
”Man sover över, tankar bilen, kanske går över till Universeum och kanske köper en varmkorv. Multiplicerar du det med en halv miljon så blir det stora belopp. Men det är ingen enskild som förlorar de här pengarna utan det är utspritt över hela regionen”, säger han.
Men någon kris för besöksnäringen blir det knappast. Johan Trouvé poängterar att Göteborgs många nya hotell redan har fullt med gäster och att staden har fler nya turistattraktioner på gång.
”World of Volvo öppnar i april och i sommar öppnar Karlatornets bar och restaurang på 70:e våningen. Göteborg är ju turiststad nummer ett i Sverige, som hade högst hotellbeläggning i landet den gångna sommaren”, säger han.
Källa:TT-DI.SE