Prognosen för den svenska besöksnäringen i sommar är god. Campingar, hotell och stugbyar upplever ett hårt bokningstryck.
”Det är det här speciella läget i ekonomin som ger besöksnäringen en skjuts framåt”, säger Jim Hofverberg, på Visit Sweden.
Lena Börtin, försäljningschef på Stugsommar, ser att allt fler svenska gäster bokar in sig i stugor och hus runtom i landet denna sommar.
”I år har vi 18 procents ökning jämfört med förra året av svenska gäster som hyr stugor av oss, och vi ser en stor ökning av danska turister som får en valutaeffekt här”, säger hon.
Turismkonsumtionen i Sverige uppnår i dag 249 miljoner kronor, vilket är 17,7 procent mer än år 2020. Fyra av tio svenskar planerar att resa inom Sverige i stället för att resa utomlands, visar Visit Swedens senaste reseundersökning.
”Jag tror att det är det här speciella läget i ekonomin som ger besöksnäringen skjuts framåt. Och svensk besöksnäring behöver verkligen den här skjutsen efter pandemiåren”, säger Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden.
Den svenska besöksnäringen, med hotell- och turismbranschen, campingar, stugbyar och nöjesparker, behöver en skjuts efter pandemin.
”Vi tror att inflationen och svenska kronans låga värde kommer att gynna turismen positivt när resenärer därute får kännedom om hur prisvärt det är att semestra i Sverige”, säger han.
”Efterfrågan på att besöka Sverige har ökat med 40 procent, så vi ser att bokningstrycket fortsätter uppåt”, säger Per Christiansen, talesperson på söksajten Momondo.
Bland utländska turister är det främst tyskar, engelsmän, österrikare och de nordiska ländernas befolkning som planerar att besöka svenska resmål. De svenskar som ”hemestrar” väljer billigare boenden och har en lägre konsumtion än innan pandemin, visar Momondos senaste sammanställning av sökdata.
”Vi hade en väldigt stark återhämtning under förra våren och framför allt sommaren där vi hade en uppdämd efterfrågan”, säger Thomas Jakobsson.
Källa:TT-DI.SE