Svenska Mötens nya VD heter Michael Schüller. Med lång erfarenhet från affärsresebyråvärlden bakom sig, tar han sig an utmaningen att möta marknadens förändrade behov och driva mötesbranschen in i framtiden.
En strukturomvandling
Coronapandemin har slagit stenhårt mot hela besöksnäringen och bland de allra hårdast drabbade är aktörerna inom mötesindustrin. Samtidigt har digitala möten och nya mötesformer haft en snabb utveckling sedan pandemins utbrott.
Nu står Svenska Möten tillsammans med hela mötesbranschen inför en omfattande strukturomvandling. Och ett behov av anpassning och digitalisering för att möta marknadens nya krav.
Leder förändringsarbetet
Michael har fått uppdraget att leda förändringsarbetet och arbeta för Svenska Mötens ägares intressen.
“Jag är oerhört taggad att ta mig an uppgiften att leda Svenska Möten in i framtiden.” Säger Michael Schüller. “Sommaren ska jag ägna åt att träffa så många medarbetare, medlemmar och kunder som möjligt för att skapa mig en samlad bild av vilka utmaningar och möjligheter som finns och kunna starta arbetet direkt i höst.”
Michael har tidigare arbetat som VD på svenska Egencia (del av Expedia) och som Vice President EMEA Meetings & Events på American Express. Närmast kommer han från rollen som Chief Commercial Officer på DIB Travel.
Tecken pekar åt rätt håll
Maj månad utgjorde en vändpunkt för bokningar av fysiska möten och konferenser. Förfrågningarna till Svenska Möten ökade med 170 procent under den sista veckan i maj och trendlinjen fortsätter att peka uppåt – prognosen för juni är att inkommande förfrågningar hamnar i nivå med 2019.
Men även om alla tecken nu pekar åt rätt håll, är det långt kvar till bokningsnivåerna innan pandemin. Risken för en fjärde våg genom mutationer av viruset gör den luttrade branschen försiktig med att blåsa faran över. Därtill återstår att se vad den snabba utvecklingen av digitala möten innebär för fysiska möten på externa anläggningar när restriktionerna släpps.
Michael tillträder sin post den 21 juni.
Källa:Svenska möten