Svenska Heart Aerospace, som utvecklar elflygplanet ES-19, tar in drygt 300 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns den amerikanska flygbolagsjätten United Airlines.
”Nu ska vi visa att vi inte bara är ett innovativt startup-bolag utan också ett riktigt flygföretag”, säger vd:n och grundaren Anders Forslund – som även berättar när den första provflygningen sker.
I hangarer på Säve flygplats i Göteborg utvecklar Heart Aerospace ett elektriskt flygplan som ska vara redo för kommersiell trafik 2026. Modellen går under namnet ES-19 och drivs enbart av batterier och en elektrisk motor. Ambitionen är att bygga ett flygplan som inte bara är klimatvänligt utan också billigare än sina fossildrivna motsvarigheter. Heart Aerospace lyfter även fram att elflygplanet – som har plats för 19 passagerare – kommer vara betydligt tystare.
Enligt bolaget kommer både inköpspris och driftkostnader hållas under dagens nivåer. Mot bakgrund av de eftersträvade egenskaperna har det svenskutvecklade elflygplanet potential att revolutionera inrikesflyget; i dagsläget utgör kortdistansflygningar 85 procent av alla avgångar. Kategorin står även för 45 procent av utsläppen.
Nu meddelar Heart Aerospace att man plockar in drygt 300 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av Breakthrough Energy Ventures, United Airlines och Mesa Air Group. Även befintliga ägare som EQT och Lowercarbon Capital har bidragit. Heart Aerospace grundades i Göteborg 2018 och attraherade året därpå kapital från EQT och Norrsken Foundation.
United Airlines har tidigare lovat att minska sina utsläpp med 100 procent till år 2050 – utan att använda sig av klimatkompensation.
”Vi är stolta över att gå ihop med Mesa Air Group för att erbjuda våra kunder elektriskt flyg tidigare än något annat amerikanskt flygbolag”, säger bolagstoppen Michael Leskinen i ett pressmeddelande.
”Det är en spännande dag. Det här är något som vi har ruvat på länge, och nu får vi äntligen dela med oss av det. Det känns jättestort för oss.”
Anders Forslund berättar att den förra milstolpen var att visa att den elektriska motorn fungerade.
”Det är en mycket mindre komplex produkt än en jetmotor. Det är viktigt för slutkunden, eftersom jetmotorn och dess kostnader utgör en stor del av biljettpriset när man flyger regionalt. När vi byter ut den mot en elmotor kan vi få ner kostnaderna och utsläppen.”
Det nya kapitaltillskottet ska användas till att nå nästa mål på vägen mot ett fullt fungerande flygplan.
”Nu ska vi demonstrera att alla andra system på flygplanet också fungerar. Ett flygplan ska inte bara drivas framåt – kabinen ska vara trycksatt, det ska vara en viss temperatur och så vidare. Vi ska helt enkelt använda pengarna till att visa att vi kan bygga ett flygplan som är säkert och certifierbart.”
Anders Forslund är övertygad om att flygplanet är helt färdigställt till 2026. Heart Aerospace utvecklas snabbt – på bara två år har teamet gått från två till 40 personer.
När sker den första provflygningen?
”2024. Vi hoppas att den sker i Göteborg”, säger Anders Forslund.
I samband med investeringen har United Airlines och Mesa Air Group beställt 200 flygplan av modellen ES-19 – med möjlighet att addera ytterligare 100 stycken om så önskas.
Källa:di.se