Rekordmånga kineser reser i år utomlands under nyårsfirandet, som även inom Kina är en stor reseperiod.
Den har därför kallats den största årligt återkommande folkvandringen i världen. Över sex miljoner av dem åker utomlands och även i Sverige märks den ökande turismen från Kina av.
Totalt kommer nästan tre miljarder resor att göras under den 40-dagar långa period som i Kina kallas ”chunyun” och som sammanfaller med det kinesiska nyåret, enligt den kinesiska transportmyndigheten. Runt 6.5 miljoner kineser reser då utomlands och de spenderar i snitt motsvarande 11 900 svenska kronor var.
Toppdestinationerna är Thailand, Japan, Singapore och USA men även Europa och Sverige har sett en ökning av kinesiska turister. I Sverige har Kina gått från 14:e till 9:e plats mellan 2009 och 2017 när man ser till antalet utländska övernattningar, enligt siffror från Tillväxtverket.
Redan i förra veckan märktes att det var fler kinesiska turistgrupper som besökte Stockholm stadshus för en guidad tur, säger Anna-Karin Freidh, enhetschef på visningsenheten på Stockholms stadshus.
”Vi hade till och med några kinesiska skolklasser och det är inte så vanligt. Under ett par veckor kring kinesiska nyåret brukar det komma lite extra grupper.”
Exakt hur många grupper som besöker statshuset är dock svårt att säga eftersom många kineser reser i grupp och kommer med egna guider men antalet bokade visningar på kinesiska har blivit vanligare.
Men enligt statistik från Tillväxtverket är det framför allt på sommaren som den ökande kinesiska turismen till Sverige syns i statistiken. Från 2016 till 2017 ökade antalet övernattningar med 13,6 procent.
”De flesta besöker storstäder som Stockholm och Göteborg men vi ser också att allt fler väljer det vi kalla för ”soft adventures” där de kanske åker ut och upplever till exempel en cykelsemester eller vandrar i någon av våra nationalparker”, säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist.
Allt fler kinesiska turister, som tidigare föredragit arrangerade, välplanerade gruppresor, har nu också resa på egen hand.
”Det har ökat nu när vi ser en växande medelklass som har råd att resa och som pratar bra engelska”, säger Ewa Lagerqvist.
I år utsågs Sverige till den mest intressanta destinationen av Weibo, ett populärt socialt nätverk i Kina.
Källa: TT