Swedavias bokslutskommuniké för 2024: Fler utrikesresenärer, flygbolagssatsningar och utökat kommersiellt utbud bidrog till ett positivt rörelseresultat, ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde.
Ett ökat utrikesresande, flygbolagens satsningar på ett större linje- och destinationsutbud och ökade kommersiella intäkter bidrog till att Swedavia för första gången sedan pandemin redovisar ett positivt rörelseresultat för ett helår. Nettoomsättningen ökade till 6,4 miljarder kronor (5,9). Kassaflödet var positivt och ökade med 305 miljoner jämfört med föregående år. Parallellt med en stark utrikestrend är utvecklingen för flygets inrikesmarknad fortsatt bekymmersam.
– För första gången sedan pandemin redovisar Swedavia ett positivt rörelseresultat för helåret. Samtidigt har vi möjliggjort fortsatt passagerartillväxt och nettoomsättningen ökade med 462 miljoner kronor jämfört med föregående år och uppgick till 6 393 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 071 miljoner kronor, en ökning med 305 miljoner kronor, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Under 2024 reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent. Det är 1,2 procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin, 2019. Parallellt med en stark utveckling för utrikesresandet fortsatte inrikesresandet att minska.
Swedavias nettoomsättning för helåret uppgick till 6 393 miljoner kronor (5 931) vilket är en ökning med 462 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 26 miljoner kronor (-318), vilket är en resultatförbättring med 344 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt och uppgick till 1 071 miljoner kronor (766), en förbättring med 305 miljoner kronor jämfört med förra året. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -153 miljoner kronor (-266), vilket är en resultatförbättring med 113 miljoner kronor.
Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit vid Swedavias tio flygplatser under 2024. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda med linjer till Toronto och Montreal. Under 2024 annonserades också flera satsningar för kommande år, däribland linjen Arlanda-Tokyo Haneda med Japans största flygbolag ANA som invigdes den 31 januari 2025.
Resenärsnöjdheten har ökat kontinuerligt under året och är nu högre än på många år, bland annat på Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport. Det är ett resultat av långsiktiga satsningar på både kundupplevelse, kommersiellt utbud och infrastruktur. Den nya Marknadsplatsen på Arlanda har fortsatt växa fram under året och under första kvartalet 2025 kommer den att stå helt färdig.
Som en följd av den svaga inrikesmarknaden kom i september beskedet att flygbolaget BRA från och med årsskiftet flyger på uppdrag av SAS, från Arlanda. Att Stockholms inrikesflyg samlas på Arlanda skapar på sikt förutsättningar för ett starkare inrikesflyg. På kort sikt för dock beskedet med sig betydande utmaningar för Swedavia och har inneburit att verksamheten på Bromma Stockholm Airport behövts anpassas utifrån den nya trafikstrukturen, vilket inneburit uppsägningar av närmare 50 medarbetare på Bromma.
– För att möta morgondagens kapacitetsbehov behöver våra flygplatser fortsätta utvecklas. Med en stark efterfrågan på utrikesresor, både här och nu och på längre sikt, återupptar vi arbetet med projekteringen av den nya terminalbyggnaden ”Pir G” i Terminal 5 på Arlanda som pausades under pandemin. Just nu genomförs ett förberedande arbete och ett slutligt investeringsbeslut kan tidigast tas 2027, säger Jonas Abrahamsson.
Investeringen innebär bland annat att 14 nya brygganslutna, flexibla gater tillförs, att infrastrukturen för gränskontrollen utökas samt en expansion av bagagesystemet.
I höstas meddelade Swedavia att dotterbolaget, Swedavia Real Estate AB, utvecklar Nordens största flygplatshotell, i direkt anslutning till SkyCity på Arlanda, tillsammans med Strawberry. Byggstart är planerad till 2027.
Under året har Stockholm Arlanda Airport och Ronneby Airport nått den högsta internationella certifieringen, nivå 5, inom ramverket för flygplatsers klimatomställningsarbete, Airport Carbon Accreditation. Av 19 nivå 5-flygplatser i världen har Swedavia fyra. Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport certifierades på nivå 5 under 2023. Resterande Swedavia-flygplatser arbetar för att nå den högsta certifieringen under 2026.
![](https://www.travelreport.se/wp-content/uploads/2025/02/image.png)